Van de Noordzee naar de Caribische Zee - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van SamenDoor - WaarBenJij.nu Van de Noordzee naar de Caribische Zee - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van SamenDoor - WaarBenJij.nu

Van de Noordzee naar de Caribische Zee

Door: sam en door

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

12 Oktober 2014 | Colombia, Santa Marta

Zoals aangekondigd gingen wij een boottocht maken langs een aantal mooie eilandjes om daarna te overnachten op een prachtig wit strand met palmbomen aan de caribische zee. Hiervoor moesten we al om half 7 opstaan, maar zonder airco op de kamer is dit geen enkel probleem. Lunchpakketje gekocht, snorkels en handdoekje mee en op de boot een mooi plekje gevonden. Alleen nog even wachten totdat de boot zou vertrekken. Deze werd echter voller en voller. En zelfs als je denkt nu is ie echt helemaal vol, wisten ze er nog een paar mensen bij te proppen. Nu dus alleen nog hopen dat de boot niet ging zinken(heeft ie niet gedaan!). Het duurde even voordat de Noordzee in de haven veranderde in een mooi blauw caribische zeetje, maar uiteindelijk zag de zee er prachtig uit en kwamen er steeds meer mooie eilandjes met witte strandjes. Op een van deze eilanden stopten we voor het aquarium. Wij hadden de boot vooral geboekt voor snorkelen en slapen op het strand, dus hier rustig een broodje gegeten en gewacht tot de boot weer vertrok. Na een uurtje weer verder gevaren. Het was inmiddels midden op de dag en bloedheet, waardoor buiten zitten geen optie was. Binnen was er entertainment geregeld en we zaten op de eerste rij. De Colombianen lieten tijdens het schommelen over de golven een lesje schudden met alles dat je hebt weg en gelukkig hoefde wij niet mee te doen. Maar we moeten ze nageven dat ze dat schudden best goed kunnen. In tegenstelling totdat wat we verwacht hadden kwamen we nu alleen al aan op Playa Blanca, onze eindbestemming van deze dag. Hier kregen we nog een lunch die bij de tour zat en vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek. De zee was alleen behoorlijk wild en aangezien we niet op andere eilandjes gestopt waren konden de snorkels helaas in onze tas blijven. We hadden van ons hostel een slaapplek aangeraden gekregen, Hakuna Matata, waar we voor €4 pp in een hangmat op het strand konden overnachten. Onderweg kwamen we alleen een erg leuk hutje tegen, waar we voor een kleine meerprijs een bed en kamer hadden en waar we 's avonds prachtig de zonsondergang konden bekijken. Uiteraard een aanbod die we niet af konden slaan. Na heerlijk een duik genomen te hebben sloeg het weer enigszins om. Harde wind, regen en onweer en vooral veel regen en veel onweer. Het regende zo hard dat het uitzicht grotendeels verdween, er geen gezelligheid meer was en we alleen maar op onze kamer konden wachten tot het weer een beetje droog werd. Dit gebeurde ruim nadat de zon onder was, waardoor we ook dit helaas hebben moeten missen. De volgende morgen scheen het zonnetje een beetje en dan was het wel erg mooi wakker worden! 's Nachts een aantal keer wakker geworden van enge geluidjes naast ons bed, maar nergens last van gehad. 's Ochtends bleken alleen onze nog in plastic verpakte crackers aangegeten te zijn, welke ongeveer 10cm van ons hoofd binnen de klamboe lagen.. Met het mooie weer was de zee een stuk rustiger en nu wel nog heerlijk een duik genomen en even gesnorkeld.

Terug in Cartagena naar een ander hostel gegaan met Airco en nog goedkoper ook! 's avonds van de gezellig drukte op straat genoten en wat slaap ingehaald van de nachten daarvoor. Ons laatste dagje in Cartagena genoten van de leuke straatjes en pleintjes in het kleurrijke oude centrum, erg leuk plaatsje! Gewandeld over de oude muren die de stad verdedigde en op een pleintje een spelletje gedaan aan de hand van een koud drankje. Tussendoor 's middags nog geprobeerd foto's te uploaden op de computer in het hostel zodat we een paar foto's bij dit verslag konden doen. De computer was alleen een beetje oud en ons SD kaartje was bijna direct ergens in de computer verdwenen. Gelukkig met een pincet het kaartje weer te pakken gekregen. Bijna gelijk onze eerste foto's kwijt en door de schrik even gewacht met een tweede poging. Even later was er een stroomstoring in de hele wijk, waardoor uiteraard airco, koeling en eigenlijk alles het niet meer doet. Na een aantal uur sprong gelukkig nog geen kwartier voordat het ook nog donker zou worden de stroom weer aan. Onze laatste avond helaas net de miss/mister Cartagena prijsuitreiking gemist, maar wel nog gezellig op een pleintje een drankje gedaan en met een Engels stel gekletst.

10 oktober de bus gepakt naar Santa Marta. Keurig voor ons hostel opgehaald en in slechts 4/5 uur zouden we arriveren. Halverwege de reis erg blij dat we niet in het busje zaten van dezelfde maatschappij dat met pech langs de kant stond, maar een uurtje later was het ook onze beurt. Midden op de weg in de hitte was het busje er mee opgehouden. Niet het allerfijnste idee in Colombia. Maar uiteindelijk viel het mee en werden we ruim een half uur later opgehaald door een ander, zelfs mooier en nieuwer, busje. Met de files en alles erbij hadden we er alleen wel 7 uur over gedaan. Daardoor helaas net donker geworden en dat zoekt toch minder lekker een hostel met grote backpack op je rug. Uiteindelijk toch vrij snel een hostel gevonden, naar schijnt een van de oudste hostels van Zuid-Amerika, hostel Miramar.

Ongeveer 1 op de 10 Colombianen liep met een Colombia voetbalshirt aan. Dus wij zochten het even op en inderdaad Colombia moest deze avond spelen tegen El Salvador. Gezellig tussen de Colombianen op straat voetbal gekeken en met een 3-0 overwinning viel er gelukkig genoeg te juichen. Daarna in het hostel een cocktail en een biertje gedronken aan de bar, waar we erg gezellig met een Colombiaanse tourgide hebben gepraat. Hij had een Nederland shirt aan waardoor we al snel in contact kwamen. Over van alles gepraat, maar uiteindelijk eindigde elk onderwerp dat we met hem een dure tour moesten doen en dat hij zoveel meeleeft met Nederland. Maar verder was het erg gezellig.

De volgende dag in het licht Santa Marta verkend. Het eerste marktje van ons reis bezocht, waar we door de verotte vis- en vleeslucht gauw weg waren, en verder de rest van de straatjes doorgelopen. Het was alleen ook hier bloed en bloedheet. Waardoor we spontaan een half uur voor de uitcheck tijd bedachten te vertrekken en een hostel met zwembad te zoeken. En zo waren we opeens in Taganga, een klein plaatsje dichtbij met mooi zwembad. Heerlijk zo'n frisse duik.

Volgende keer zullen we proberen het iets korter te houden!

Groetjes,
Sam en Door

• 12 Oktober 2014 - 22:45

Els En Hans:

Wat een verslag zeg, inderdaad lekker lang. Goed om zoveel van jullie te kunnen lezen. Spannende verhalen, mooie verhalen, erg warm, voetbal, mooie eilanden en nog meer. Geniet er maar van, maar blijf voorzichtig doen! Groetjes uit een mooi Engeland, Els en Hans XXX

• 12 Oktober 2014 - 23:13

Anneleen:

Leuk hoor, verslag kan niet lang genoeg zijn! Ondanks hier en daar wat tegenslag lijkt het toch ook wel een droom hoor. Blijf zo positief en geniet! Xxx uit warm IJmuiden (vandaag heerlijk op terras bij strand gezeten)

• 12 Oktober 2014 - 23:16

Jacob En Yvonne:

Nu al zulke verhalen. Wij vinden het niet erg hoor, zulke mooie spannende reisverslagen van jullie te lezen. Ik vind het wel spannend hoor......maar jullie zien er rustig uit. Wij kijken uit naar het volgende verslag. Liefs.

• 13 Oktober 2014 - 08:21

Lonneke:

Hi Sam en Door, wat heerlijk om te lezen wat jullie meemaken. Als ik lees van aangevreten crackers vlak bij jullie hoofd dan word ik spontaan wat minder jaloers op jullie reis :) en dat is dan ook weer fijn. Geniet... ook van de dingen die minder goed gaan want dat hoort erbij, het zijn vaak de leukste herinneringen.
    x

• 13 Oktober 2014 - 08:48

Elise:

Super verhaal met alle ups en downs. Jullie zijn gek op huisdieren, dat zal dus wel wennen!!!
    Ik geniet ontzettend van jullie verhalen en vind het prachtig. Veel plezier! Xx Elise

• 13 Oktober 2014 - 10:04

Ineke:

Na alle berichtjes hierboven wordt het dus nog een veel langer verslag! Leuk leuk leuk!

• 13 Oktober 2014 - 19:10

Ronald:

Klasse Sam en Door, bijzonder verslag en jullie hebben nu al het een ander meegemaakt. Geweldig allemaal met natuurlijk wat minpuntjes. Die vergeten jullie toch wel snel? Jullie zijn toch altijd pluspuntjes!

Ronald

• 14 Oktober 2014 - 19:44

Erwin&Josette:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Nu al geweldig wat jullie allemaal meemaken! Wij houden het deze keer kort omdat we in het prachtige Lissabon zitten. Blijf lekker genieten samen! Liefs van ons xxx

• 20 Oktober 2014 - 22:17

Marleen Wijnker:

Wat leuk om te lezen. Geniet ervan
    Groetjes Marleen