De Amazone - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van SamenDoor - WaarBenJij.nu De Amazone - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van SamenDoor - WaarBenJij.nu

De Amazone

Door: SamenDoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

10 November 2014 | Ecuador, Cuyabeno

Doordat we nu eindelijk tijd hebben om rustig de verslagen te uploaden volgt nu al ons verslag uit de jungle!

Van maandag 3 tot donderdag 7 november zijn wij 4 dagen/3 nachten de jungle in geweest. Naar het nationaal park Cuyabeno in Ecuador. Na een 2-urige bustocht en een lunch begon onze trip met een 2,5 uur durende kanotocht door de jungle naar onze lodge toe. Samen met 3 Australische
jongens, een Spaans stel en een Zwitsers meisje vormden we een groep van 8 en hadden onze eigen gids, David. Ook hadden we ons eigen bootsman, Franklin aka Tigre, die in een van de vier communities woont in het Cuyabeno nationaal park.

Vanaf de eerste seconde in de kano waren we met zijn allen aan het spotten en het duurde ook niet lang tot we onze eerste dieren gespot hadden. Twee blauw-gele ara’s, de grootste papagaaien ter wereld, gekleurde vlinders, het koppie van een anaconda en ook al snel twee verschillende soorten apen. De trip begon dus gelijk goed! Even later kwamen alleen de woorden ‘Welcome in the rainforest’ uit David zijn mond. Er was namelijk een behoorlijk tropisch buitje op ons kop beland. Na ruim een uur verstopt in onze poncho’s, de camera net droog weten te houden en zelf geheel doorweekt te zijn, stopte het gelukkig weer met regenen en konden we weer verder spotten. Met of zonder dieren was het uitzicht vanuit de kano sowieso al prachtig. Uiteindelijk in de Caiman lodge aangekomen. Een hele mooie lodge waar we aanzienlijk meer luxe hadden dan we van tevoren hadden verwacht. Bij de lodge stond ook een uitkijktoren waarvandaan je een uitzicht over het regenwoud had en ook het nabijgelegen meer kon zien, prachtig!

Rond zonsondergang nog een kleine kanotocht in de buurt van de lodge gemaakt om vervolgens op het meer de zonsondergang te bekijken. Met het weerspiegelende water, de gekleurde wolken en het regenwoud was dit adembenemend mooi. Tegelijkertijd mochten we ook zwemmen en dat heeft Sam dan ook gedaan. Wel een raar idee wetende dat er kaaimannen van 5 meter rondzwemmen...

De volgende morgen hebben we een wandeltocht gedaan van nog geen 2 km, maar waar we ongeveer 2.5 uur over hebben gedaan. Bij elk beestje, boom of plant wist David wel wat te vertellen, erg leuk allemaal om te horen. Verbazingwekkend hoe slim sommige planten in de jungle zijn! Het was erg mooi weer en na een paar minuten zei David dat de luchtvochtigheid tegen de 100% aanzat, lekker zweten dus. Een paar keer over een boom moeten balanseren om niet tot aan je middel in de modder te zitten, maar gelukkig was dit ons gelukt(twee andere van
de groep niet ). Na nog even Tarzan aan een liaan gespeeld te hebben zijn we teruggegaan naar onze lodge voor de lunch. Net terug werden we door David geroepen omdat er aapjes heel dichtbij onze lodge zaten. Na iets van 5 Cappuccino’s(Aapjes met een Cappuchino kleur) van dichtbij bewonderd te hebben, bleken er ook nog 4 Yellow handed titi monkeys naast de uitkijktoren te zitten. Super mooi zoveel aapjes van zo dichtbij en het levert ook erg mooie foto’s op!

‘s Avonds weer gezwommen op het meer, Door durfde het nu ook aan en wederom een prachtige zonsondergang bewonderd. Op het meer gewacht tot het echt donker was om op Kaaimannen jacht te gaan. De kaaimannen wilden helaas niet van dichtbij bekeken worden, dus we moesten het doen met de oranje ogen die boven het water uitkeken wanneer je er met een lamp op scheen. Wel van dichtbij een kleine boa gezien die Sam nog even vast heeft gehouden.

Woensdag gingen we een van de 4 communities bezoeken. We begonnen met een bezoek aan de Shaman. Deze medicijnman, een van de weinige die er nog zijn, vertelde over de rituelen die hij uitvoert wanneer er bijvoorbeeld iemand ziek is. Bij een van deze rituelen wordt er ayahuasca
gedronken, een drank die je in een andere spirituele wereld zou moeten brengen. Aangezien hij de afgelopen week net zo’n ritueel achter de rug had, was er nog wat ayahuasca over waar wij een klein slokje van mochten proeven. Helaas hebben we dit ook gedaan, bah! Na het bezoek aan de Shaman ging een meisje uit het dorp laten zien hoe ze Juka-brood maken en mochten we dit ook proeven.

Op de terugweg hadden we het geluk om dolfijnen te zien! De roze dolfijn is een zoetwater dolfijn die daar voorkomt en er waren er opeens een heleboel! Erg mooi, alleen springen deze dolfijnen helaas niet zo hoog als zoutwaterdolfijnen, waardoor je meer de rug of de mond boven het water uit ziet komen. Alsnog was het erg leuk om te zien. Nadat David verteld had wat voor goede predators de dolfijnen zijn mochten we 50 meter verderop weer een lekkere duik nemen. In de hoop dat David goed genoeg op de hoogte was dat dolfijnen inderdaad niks tegen mensen doen, hebben we allebei een heerlijk verfrissende duik genomen wat na een snikhete dag meer dan welkom was.

‘s Avonds gingen we op spinnenjacht! In het donker met alleen ons zaklampje op zoek naar grote, kleine, giftige en dodelijke spinnen. Voor een paar uit ons groepje een nogal enge ervaring, maar wij vonden het erg leuk. Na ongeveer 5 meter lopen was het al raak. De nummer 5 van de grootste/gevaarlijkste spinnen van Ecuador gespot. Een meter later de nummer 3 en binnen de 50 meter haden we gehele top 5 op onze camera staan. Wat een geluk, want de David was zelf ook onder de indruk van onze vangt. Sommigen dachten daar alleen wel anders over. Onder deze top 5 bevonden zich de dodelijke bananaspin en de nummer een de dodelijke tarantula goliath.

De laatste ochtend gingen we nog vogelspotten. Na een aantal mooie vogels gespot te hebben, werd de tocht echter snel afgeblazen vanwege de regen.

We hebben echt vier ongelofelijke topdagen gehad in de jungle. Zoveel gezien en gedaan en het een was nog leuker en/of mooier dan het andere. Erg getroffen met de gezelligheid in onze groep en ook zeker David heeft ons geholpen met een topervaring. Hij sprak erg goed Engels, wist ongelofelijk veel, kon vogelgeluiden perfect nadoen en was erg behulpzaam. Elke dag 3 heerlijk uitgebreide maaltijden gehad, wat elke dag met een grote glimlach van Anderson, de serveerder, op onze tafel werd gezet. En waar wij de rivier en veel bomen op elkaar vonden lijken, wist Tigre waar we ook heen gingen precies wat er achter elke bocht zat, een top bootsman.

Wat we dus eigenlijk wilden zeggen, het was helemaal geweldig !

Liefs Sam&Door

• 10 November 2014 - 17:37

Josette:

Lieve Sam en Door,

gister hebben we elkaar heerlijk uitgebreid via Skype gesproken. Zó leuk om jullie te horen vertellen over voor ons bekende plekken in Ecuador. Kan niet anders dan dat jullie het geweldig hebben daar! En jullie gaan ook nog zóveel leuke dingen doen. We hebben genoeg spannende tips gegeven :P
    Helaas gister bij Wildschut gegeten voor pap z'n verjaardag, was heel vervelend... Jullie hebben niks gemist hoor ;) Desnoods gaan we als jullie terug zijn wel weer een keertje heen :)
    Vanavond voor het eerst naar de zwangerschapscursus... Ben benieuwd... Jullie hebben gister m'n buik kunnen zien (steeds Dikkie Dikker....) dus een cursusje over hoe en wat de komende tijd kan geen kwaad.
    Nou geniet weer lekker, we spreken elkaar weer!

Dikke kuss, Joset xxx

• 10 November 2014 - 18:21

Yvonne:

Lieve Dorianne en Sam,
    nu alweer iets van jullie lezen, een spannend verhaal over de jungle.
    Wat een spinnen........brrrrr, dan maar liever krokodillen.
    Wat eten jullie zoal,? Fijn he, een kok bij je te hebben, dat was onze ervaring in Afrika ook, en koken dat ze kunnen.
    Ik zag jullie al hangen in een hangmat tussen de bomen en de dieren. Gelukkig niet dus.
    Volgens mij hebben jullie opslag ruimte te kort voor al die mooie foto's. Maar ervaringen neemt niemand jullie meer af.
    Veel plezier en wat is de volgende ervaring en onderneming, of eerst een paar dagen rust?
    Tot mails, dikke kus, Jacob en Yvonne

• 10 November 2014 - 18:27

Loes:

Lieve Sam en Door,
    Wat een avonturen beleven jullie zeg! Ongelooflijk, die spinnenjacht. Ik denk dat ik dat heel eng zou vinden.
    Maar ook het tempo en dan in die hitte, dat moet toch ook vermoeiend zijn.
    Hier in Argentinië gaat alles lekker, ik ben wel weer eens toe aan een nieuwe mail en die gaat ook jullie kant op. Het afgelopen weekend was druk met bezoekers, oa Selma en Rafik, Aimee haar vriendin uit Nederland. Zij zijn vandaag vertrokken naar Ushaya, op de grens van Brazilie, met grote watervallen en ook jungle. Ik ben benieuwd naar hun verhalen.
    Groetjes ook van Aimée en Carlos, en tot het volgende verhaal, xxxxxxxxxxxx. Loes

• 10 November 2014 - 21:04

Elise:

Wat een heerlijke ervaring en dat allemaal in 4 dagen. Ik snap dat jullie even een paar dagen uitrusten. Ik ben wel weer benieuwd naar jullie nieuwe avonturen op de vulkaan. We hebben gisteren foto's gekeken en het ziet er echt prachtig uit. Ik kijk steeds uit naar jullie verhalen en volgens mij houden jullie het zo nog wel een tijdje uit!
    Door, gefeliciteerd met je vader!
    Liefs en dikke kussen, Elise

• 10 November 2014 - 22:31

Marleen:

Wat heerlijk om jullie verhalen te mogen lezen. Klinkt als een groot avontuur en nog veel dynamischer dan het ambtenaarschap

• 10 November 2014 - 22:34

Marleen:

Ging niet helemaal goed. Was nog niet klaar... Na het ambtenaarschap hoorde een smiley...en ik blijf jullie volgen. Hartelijke groet Marleen

• 11 November 2014 - 10:33

Els:

wat een avonturen en wat een prachtige foto's.... dat wordt straks een serie i.p.v. één fotoboek :)
    Ik begrijp dat er zoveel te zien en te doen is in Ecuador dat het moeilijk wordt om keuzes te maken vooral als je je budget in de gaten moet houden :)
    hopelijk gaat het met de buikpijn wat beter door?
    vandaag is het hier Sint-Maarten. vanmiddag ga ik met bishara weer liedjes oefenen, vorige week hebben we een lampion gemaakt samen en ook al liedjes geoefend. ze weet heel goed dat ze snoepjes krijgt :)
    hebben ze in Ecuador eigenlijk snoepjes?
    lieve schatten geniet maar weer lekker verder en blijf schrijven want dan genieten we mee!
    dikke kus!

• 11 November 2014 - 19:06

Erwin:

Wat een toffe verhalen! Met enige jaloezie zit ik het te lezen. Keep having fun!

• 11 November 2014 - 21:08

Anneleen:

Goedenavond saam, heerlijk alweer zo'n geweldig verhaal. 't kan mij niet lang genoeg zijn hoor. Ik hoop het te onthouden, dan hoef je straks alleen maar je fotoalbums (want in 1 past het niet, da's duidelijk) te geven en dan herken ik de plaatjes bij jullie praatjes. De big five van de spinnen spotten en vastleggen getuigt wel van stalen zenuwen hoor, net als zwemmen 'tussen' de kaaimannen.
    Ik heb tegenwoordig ook mijn eigen kok bij me. Sinds Ronald thuis is kookt hij alle dagen! En hij bakt er.....veel van. Ben ik blij mee natuurlijk. Maar gelukkig voor hem, gaat het steeds beter met hem en zal hij weer meer gaan werken.
    Maar morgen is het 'mijn dag': appeltaarten bakken, want donderdag is het appeltaartendag op mijn werk. Mijn collega's weten wat dat betekent en zijn toevallig allemaal die dag op kantoor ;-).
    Nou jongelui, geniet vooral lekker verder, pas goed op elkaar en blijf schrijven. Dikke kussss, Anneleen.

• 14 November 2014 - 14:10

Opa Aad:

Lieve Door enSam, met genoegen jullie reisverslag gelezen. Jullie doen wel een geweldige ervaring op. Gisteren de hele dag in het AMC gelegen voor screening. Alle onderzoeken met goed resultaat dus kom ik in aanmerking voor de volgende ingreep.
    Genieten jullie maar lekker van jullie ontdekkingsreis.
    Heel veel groetjes en tot de volgende keer.

• 16 November 2014 - 22:00

Tante Martha:

Lieve Door en Sam.
    Geweldig jullie verhaal te lezen, maar ik mag zelf ook niet klagen na 6 weken Australië.
    Dat is ook een enorme ervaring geweest in een totaal andere wereld. Jos had zelfs een keer gedroomd dat de hele reis niet doorging, zo bijzonder vond hij het allemaal en heeft verschillende keren gezegd dat hij zo blij was dat IK naar mijn vriendin wilde!
    Wat vogels betreft kunnen we misschien een schoonheidswedstrijdje aangaan, want daar heb ik ook prachtexemplaren van gefotogafeerd en die vliegen letterlijk om je oren.
    Ook de stranden zijn nog ongerept en SCHOON en de zee is overal helemaal leeg, geen schepen, geen vuurtoren (er vaart toch niks ), geen booreiland, geen windmolen, gewoon leeg zoals het al eeuwen is.
    Vandaag ben ik begonnen! mijn foto's uit te zoeken, maar dat gaat nog een hele tijd duren eer die in een boek zitten, geeft niet, ik wil het alleen zo graag laten zien.
    Fijn dat jullie zo genieten, dikke kus van tante Martha.

• 17 November 2014 - 11:13

Tjits:

Hoi Sam en Door,
    Wat een belevenissen en verhalen schrijven jullie. Erg leuk om te lezen. En wauw wat een mooie plaatjes komen er voorbij. Zag op Facebook die te gekke foto op de schommel, wat een uitzicht. Mooi om het van zo'n afstand allemaal te volgen. Hier hebben we net Sint Maarten gehad, je (schoon) vader zijn verjaardag gevierd en Sinterklaas binnen gehaald. Een wereld van verschil dus,haha. Overal in de winkels chocolade letters en kerstversiering. Bij ons gaat verder alles z'n gangetje, Marlou heeft haar studie voor schoonheidsspecialiste nu afgerond. En mag volgende week haar diploma halen.
    We hopen nog veel mooie verhalen van jullie te lezen de komen de tijd en pas goed op elkaar.
    En vooral, geniet ervan. Liefs en een dikke kus van ons allen hier.
    Tjitske

• 17 November 2014 - 16:07

Ronald Redeker:

Rakkers,

BIJZONDERE FOTO'S MET DIE APEN EN............... SAM JIJ BLIJFT WEL HANGEN AAN EEN LIAAN. Ik kan me herinneren dat jouw schoonvader iets te veel aan het bewegen was en toen.......... knap.

Ik zeg hier verder maar weinig over maar er is een filmpje van toch?

Geweldig lui en ik ben trots op jullie dat jullie deze tocht goed hebben doorstaan.

Ronald