Londen-,Sint-,Decembergevoel! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van SamenDoor - WaarBenJij.nu Londen-,Sint-,Decembergevoel! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van SamenDoor - WaarBenJij.nu

Londen-,Sint-,Decembergevoel!

Door: SamenDoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

14 December 2014 | Peru, Arequipa

Brak na de zoveelste nachtbus wordt het tijd om weer wat van ons te laten horen, anders wordt het weer zo´n enorm verslag!

We waren gebleven in Lima, een enorme stad. Veel mensen bleven maar een dagje of zelf korter, dus hadden we niet de hoogste verwachtingen. Wij vonden Lima erg leuk! Wij verbleven zelf in Miraflores, een nieuwe hippe verzorgde wijk. Toch konden we het oude stadscentrum natuurlijk niet links laten liggen dus zijn we in de bus gestapt en naar de Plaza de Armas gegaan. Bijna elke (middel)grote stad in Zuid Amerike heeft een Plaza de Armas, het hart van de stad. In Lima was dit plein enorm groot en ook de vestingsplaats van de president. We kwamen precies tijdens de wisseling van de wacht aan, dus fijn voor Door ook nog een beetje een Londen-gevoel! Een indrukwekkende wisseling van de wacht, er deden wel 50 man aan mee. In het oude centrum staat een heel aantal mooie oude gebouwen dus we hebben rondgedwaald in dit gedeelte van de stad. In onze `eigen´ wijk waren heel veel leuke plekjes om te eten en te drinken dus daar hebben we dan ook gretig gebruik van gemaakt.

We sliepen in een erg leuk hostel, Kaclla, dat toch een beetje aan ons Nederlanders had gedacht. Elke ochtend kregen we een klein jute zakje met ons ontbijt er in! Een echt Sintgevoel!

Na Lima zijn we in de bus gestapt naar Huacachina, een kleine oase in de woestijn. Ons hostel lag omgeven door enorme zandduinen, best indrukwekkend. Het hostel had ook een zwembad dus lekker uitgerust van de busreis. Huacachina staat bekend om het sandbuggy rijden en sandboarden. Wij proberen graag de lokale specialiteiten dus zijn we ´s middags de buggy ingestapt. Onze ervaren chauffeur reed met hoge snelheid de woestijn in en vond het leuk om vooral de steilste zandduinen af te gaan. Echt heel erg vet! Toch moest het vetste nog komen, het sandboarden. We stopten op de top van een enorme berg en kregen wax om onze boards te waxen. Daarna was het ¡Vamos! en hup op je buik naar beneden, dit ging echt keihard! Daarna kregen we ook nog de mogelijkheid om naar beneden te gaan alsof je aan het snowboarden bent. Dit moest Sam natuurlijk proberen en het is gelukt, maar het was wel wat anders dan snowboarden. Vooral liggend ging je lekker hard, net een grote speeltuin! Daarna zijn we met de buggy naar een top gereden zodat we zonsondergang konden kijken. We hebben voor het eerst een echte woestijn gezien, erg bijzonder zoveel zand! Waarschijnlijk halen we het over 4 weken nog steeds uit ons oren, maar het was echt heel gaaf! Voor de rest stelde Huacachina niet zo heel veel voor. De oase zelf was mooi en er stond een aantal leuke restaurantjes omheen maar er was verder niet zoveel te beleven. We hebben dus heerlijk van de zon genoten aan het zwembad, een echt decembergevoel.

Na deze avonturen zijn we weer verder gereisd naar Nazca. Nazca is bekend van de mysterieuze Nazcalijnen. Er werd ons verteld dat je dit het beste vanuit een klein vliegtuigje kon bekijken. Dit ging echter ver boven het budget dus hebben we, zoals al heel vaak, onze eigen budgettour gemaakt. Er was een uitkijktoren langs de kant van de weg waar vanuit je 3 lijnen kon zien. We zijn dus in een bus gestapt en die heeft ons bij de toren gedropt. Vanaf de toren konden we heel goed de 3 figuren zien en hebben we minstens 150 sol bespaard, creatief reizen! Het dorpje Nazca stelt zelf niet zo heel veel voor. Toch was er groot feest op vrijdagavond want er was een talentenjacht. We hebben de talenten van Nazca bewonderd en ze waren net zo schitterend en flitsend als alle kerstverlichting in het dorp!

Wat nog niet went in Zuid Amerika dat de mensen je zonde gene aanstaren, maar in Peru blijft het niet bij staren. De mannen, en soms ook vrouwen, kunnen het niet laten om ´aaaah´ en ´wauw´ te zeggen, toch een beetje ongemakkelijk! Ook worden we knettergek van alle toeterende auto´s! Het is altijd chaos op straat.

Gelukkig kunnen deze cultuurverschillen niet op tegen alles wat we hier mee maken. Vanmorgen vroeg zijn we aangekomen in Arequipa. Een stad die weer is omgeven door vulkanen. Als het goed is gaan we dinsdag een uitstap maken naar de Colca Canyon, daar kijken we erg naar uit! En dan woensdagnacht weer in de bus naar Cusco. Daar vandaan gaan we naar Machu Picchu en vieren we ook onze eerste kerst samen.

Maar eerst Arequipa onveilig maken!

Succes met de laatste loodjes voor de kerstvakantie!

Liefs,
Sam&Door

• 14 December 2014 - 23:44

Bart Laurens:

Geweldig wat jullie allemaal doen en beleven. Ik ben er jaloers op! Maar ik geniet van jullie reisverslagen. Ik wens jullie nog heel veel avontuur en plezier.
    Groeten Bart Laurens.

• 14 December 2014 - 23:57

Anneleen:

Oh oh wat weer mooi en leuk om te lezen! En prachtige foto's ook erbij. Ja, de woestijn met al dat zand....daar is het IJmuider strand, hoe breed ook, natuurlijk niks bij. Adembenemend zo uitgestrekt! Over dat sandboarden had ik al eens gelezen. Kan het zijn dat Suzan Geerlofs dat ook gedaan heeft? Wel vet hoor. Ik hoop deze winter nog weer eens met de slee van een duintje af te gaan. Maar voorlopig nog geen sneeuw in de lucht hier. Na een paar dagen regen vandaag en gisteren rustig en zelfs zonnig weer. Zal wel niet zo lang duren. Het is wel koud, dus een gewone Hollandse winter. We bereiden ons voor op de gezellige kerstdagen, maar eerst deze week: met heel veel familie en vrienden naar de schouwburg. Dat wordt genieten. Genieten jullie ook maar fijn samen door! Liefs, Anneleen.

• 15 December 2014 - 08:24

Els:

jullie maken ieder dag toch wel bijzondere dingen mee hoor! Ook dit verslag barst weer van de avonturen en alweer van die schitterende foto's! Dat zandboarden had mij ook wel wat geleken, haha!Wij hebben ons jaarlijkse weekendje Groot Welsden weer achter de rug waarvan we weer heel erg genoten hebben en dit keer voor een deel met z'n vijfjes :) wat heel gezellig was! Nu deze week de laatste loodjes op school en 's avonds al allerlei festiviteiten, dan een weekend vol met kerstactiviteiten. Maar allemaal leuke dingen. Ik ben heel benieuwd naar jullie kerstverhalen straks. Maar eerst.... vanavond laat nog even op Skype!!
    liefs, mama

• 15 December 2014 - 08:48

Yvonne:

Lieve Door en Sam,
    Smelt..niet van de sneeuw maar van dat warme zand. Wat een avontuur. Fijn dat jullie nog steeds genieten en wat een prachtige foto, je profielfoto op Facebook. Je ziet er goed uit en je straalt. Volgens mij zijn jullie dat zonnetje dat daar zo heerlijk schijnt. Toch zal het vreemd zijn in de decembertijd aan de andere kant van de wereld maar...zoals je schrijft een kerst een keer samen!!
    Wij proberen te genieten van elkaar in de decembermaand, er zijn veel activiteiten en iedereen heeft het druk in deze tijd, gezellig maken, kerstconcerten, diners enz. Wij zijn echt met volgend jaar bezig, wat zal het ons en vooral Jacob allemaal brengen.
    Lieve Door en Sam, ik zat kerstkaarten te schrijven en het adres van jullie kon ik overslaan...........nee, niet overslaan ik doe het op deze manier: Lieve Dorianne en Sam, wij wensen jullie sfeervolle kerstdagen en vind iets van de vrede en de liefde die wij allemaal zoeken, waar jullie ook zijn! Dikke kus voor beiden van ons.

• 15 December 2014 - 13:08

Loes:

Lieve Sam en Door,
    Wat weer een mooie verhalen en avonturen!
    Zuid Amerika is echt een andere wereld, dat heb ik ook ervaren. Het Decembergevoel in het zonnetje bij het zwembad ken ik ook en dat went heel snel.
    Lekker samen blijven genieten!!!!! XXXXXXXXXXXXXXX. Loes

• 15 December 2014 - 15:26

Elise:

Lieve Sam en Door,
    Ik heb enorm genoten van jullie filmpjes die jullie gestuurd hadden. Het ene nog leuker en mooier dan het andere. Allemaal fantastisch. Volgens mij worden er ook wel grenzen verlegd! Heerlijk dat jullie het nog zo naar jullie zin hebben en zulke verschillende dingen doen en beleven. Zuid-Amerika staat inmiddels ook op mijn lijstje, welk land staat er niet op?
    Lief tweetal, ik geniet weer en blijf genieten. Wij maken er nog een drukke schoolweek van en dan gaan we naar Gundi und Franz!
    xx Elise

• 16 December 2014 - 10:53

Ronald Redeker:

Sam en Door

In de kop staat iets over "het december gevoel" en dat jullie samen Kerst gaan vieren. Nu niet in Nederland maar in Peru.

Daar hoort dit geleende gedicht bij:

De romantiek van Kerst.
    Is toch wel een heel klein wonder.
    De romantiek van Kerst.
    Maakt ons leven heel even bijzonder.

Ons jachtige leven haalt even adem.
    De tijd lijkt stil te staan.
    Mijmeringen over het voorbije jaar.
    Toekomstplannen voor de weg te gaan.

De kerstboom staat,
    de kaarsjes branden.
    De beste wensen uitgesproken
    voor het nieuwe jaar.
    En we beseffen dat dit Kerst bijzonder maakt:
    we hebben even, heel even maar,
    weer aandacht voor elkaar

Die rust, die tijd,
    die interesse, die warmte.
    Eigenlijk kunnen we toch nooit zonder?
    Als we dat weten vast te houden.
    Is de romantiek van Kerst
    niet een klein,
    maar juist een heel groot wonder.

heel veel plezier verder.

Ronald

• 16 December 2014 - 16:19

Bishara:

bishara vindt de foto's en filmpjes heel mooi !groetjes van bishara en els

• 16 December 2014 - 17:39

Boukje:

Leuk hoor, om zo op de hoogte te blijven! Jullie maken heel wat mee.
    Geniet van machu Picchu, dat is zo bijzonder.
    En alvast fijne kerst ;)
    Groetjes, Boukje

• 27 December 2014 - 18:05

Carlein:

Er kan er maar één de laatste zijn....en ja dat is weer Carlein:)

Weer super om de avonturen te lezen. Grappig, ik lees veel van wat Susan Geerlofs ook heeft gedaan. zoals het sandboarden. Lijkt me geweldig. Toch nog een beetje een wintersportgevoel he sam;) Het lijkt me heerlijk om nu even in de zon te zitten. Vandaag is het hier koud met veel regen.

Ik ga nu even jullie laatste verslag lezen. Dan ben ik weer bij;)

xxxx