4 daagse trip Tupiza - Uyuni - Reisverslag uit Tarija, Bolivia van SamenDoor - WaarBenJij.nu 4 daagse trip Tupiza - Uyuni - Reisverslag uit Tarija, Bolivia van SamenDoor - WaarBenJij.nu

4 daagse trip Tupiza - Uyuni

Door: samendoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

24 Januari 2015 | Bolivia, Tarija

Vanuit Potosi zijn we met een nachtbus doorgegaan naar Tupiza. Vanaf hier hadden we namelijk een 4-daagse trip naar de zoutvlaktes gepland. Na heerlijk een dagje bijkomen van de nachtbus aan het zwembad in Tupiza, begonnen we maandag aan onze 4-daagse trip. Deze trip bestond uit 4 dagen touren in een jeep (Toyota Landcruiser) over offroad terrein langs allerlei verschillende landschappen, om uiteindelijk te eindigen op de zoutvlaktes.

Maandagochtend stond er een mooie jeep voor ons klaar en samen met 3 Franse jongens en onze gids Santos begonnen we aan onze trip. We werden gevolgd door een andere Jeep met een familie bestaande uit 3 Franse en een Argentijnse en nog een gids, Grover (Helaas was zijn tweede naam geen Super :) ).

Voordat we 100 keer het woord prachtig gebruiken, kan je in de rest van het verslag overal zelf prachtig er voor zetten, want eigenlijk was het van begin tot eind een en al mooi. Hierdoor wordt het verslag misschien een keer wat korter.

De gemiddelde hoogte van onze trip was ongeveer 4000 meter en werden we omringd door vulkanen, besneeuwde bergentoppen van 6000m hoogte en laguna's in alle kleuren van de regenboog met honderden flamingo's erin (lees hier dus prachtige vulkanen, prachtige besneeuwde bergtoppen van 6000m hoogte en prachtige laguna's in alle kleuren van de regenboog met honderden prachtige flamingo's erin). Vervolgens reed je plots door een woestijn met rotsformaties en lavagesteentes in allerlei vormen (lees hier dus prachtige... ah jullie snappen het nu wel). Om daarna op 5000 meter hoogte in de zwavelstank van geisers te staan. 's Nachts geslapen op hoogtes tot 4300 meter, waardoor het af en toe wat frisjes was. Maar als je 's ochtends wakker werd en door een verlaten dorpje loopt omringd door "p" besneeuwde bergtoppen was dat het meer dan waard. Hoewel zelfs na meer dan een maand op gemiddeld 3000 meter of hoger geleefd te hebben, slapen op 4300 meter nog altijd geen pretje is.

Tussendoor naast flamingo's veel llama's gezien. En ook nog een vos, vicuñas, zwijnen en een paar verdwaalde mensen gezien. Een van deze mensen was een twee-jarige kleine Boliviaan op z'n fiets waarmee we al snel amigo's waren. En tussen Door en de kleine man sloeg de vlam al gauw over. Nog honderden kilometers van de zoutvlaktes verwijderd en geen jeep in zicht vroeg hij of we lopend heen gingen. Nadat wij verteld hadden dat we met een jeep gingen en al bijna vertrokken, moesten we hem helaas met een gebroken hart en z'n fiets achterlaten. Wij denken dat hij het idee had dat we al vrienden voor het leven waren, aangezien er verder bijna geen mensen wonen was dat goed te begrijpen.

Na een paar dagen allerlei rotsformaties gezien te hebben en laguna verde, laguna blanca, laguna negra, laguna rosada, laguna colorada, de Dali woestijn, tientallen vulkanen, lava gesteentes en nog veel meer was het de laatste dag tijd om naar de zoutvlaktes te gaan. We waren alleen een beetje bang geworden dat na zo veel moois de zoutvlaktes nog wel eens tegen konden gaan vallen. Helemaal toen ons verteld werd dat we om 4 uur op zouden staan. Maar uiteraard was dit met een goed doel, namelijk zonsopgang kijken vanaf de zoutvlaktes.

Toen we rond kwart voor zes op de zoutvlaktes aankwamen, kwam de zon bijna op en was onze angst gelukkkig gauw verdwenen en waren we er zeker van dat dit ook een "p" ervaring zou worden. Na de zonsopgang, reden we verder over de zoutvlaktes naar Isla Incahuasi onder een strak blauwe lucht en stralende zon. Vanaf dit eiland vol cactussen, had je een mooie panorama view en hebben we vervolgens ontbeten aan de zouttafels. Na een wandeling over het zout met een uitzicht van zout, zout en een strak blauwe lucht met zon zijn we naar een gedeelte gereden waar door de velen regen van de afgelopen dagen nog wat water op de "salar" lag. Vanaf hier kon je "p" foto's met weerspiegelingen maken. Daarna nog naar een ander stuk gereden voor de zogenaamde foto's locos, of te wel de gekke foto's zonder diepte. Erg grappig! Op de weg naar Uyuni uiteraard een zakje zout gekocht.

Na een laatste lunch in Uyuni, zat onze tour er helaas op. Het was erg gezellig met de groep en ook met Santos, ondanks de soms wat moeilijke communicatie in het Spaans, maar we worden steeds beter :). Maar vooral helaas omdat het echt een prachtige trip was.

"p" = Herinnering om prachtige voor een woord te zetten.
Tip: Ook leuk om het verslag te lezen alleen voor "prachtige", "adembemend" of "heel mooi" in te vullen.

Inmiddels zijn we na wederom een dagje bijkomen aan het zwembad in Tupiza aangekomen in Tarija. Tarija is onze laatste plek in Bolivia en we zullen komende week dus de grens oversteken naar Argentinië.

Tarija ligt in de wijnregio van Bolivia en staat dus bekend om zijn goede wijnen, tijdens het typen van dit verslag testen wij of dit terecht is. Voor maandag staat er dan ook al een wijntour op de planning, uiteraard met proeven, en verder gaan we hier vooral een paar dagen genieten van het mooie weer(rond de 27 graden).

We zullen ons best doen om met wat foto's het verslag wat meer kleur te geven.

We missen jullie elke dag een beetje meer, maar met nog een prachtig land met zomer op de planning en slechts 6 weken te gaan, komt dit zeker goed.

Liefs Sam&Door

PS: Voor mensen met gekke reacties: Wij zijn benieuwd naar de klassieker en ondanks dat we de laatste aflevering van de mol nog moeten kijken(waarschijnlijk straks), zijn tips altijd welkom.

• 25 Januari 2015 - 09:06

Nicole:

De gids heeft jullie niet helemaal begrepen, heeft een prima "p"foto gemaakt hahah.. verder allemaal fantastisch maar t mooiste vind ik die 6 weken :) geniet er nog lekker van schatten! Xxx

• 25 Januari 2015 - 10:16

Ineke:

Wat een 'p' verhaal! Zet Tupiza ook maar op mijn to do list:)
    Liefs en disfruta Argentina!

• 25 Januari 2015 - 16:32

Jacob En Yvonne:

Wat een schattige koppie heeft dit jochie. Je zou hem zo meenemen.
    Heerlijk toch dat mooie weer, en superleuke truc foto's.
    Hier gisteren ook een witte vlakte maar dan van de ijzel op de stoepen.
    Schatten, nog 6 weken maar weer een week rijker aan ervaringen......................
    Liefs!

• 25 Januari 2015 - 17:48

Anneleen:

Om met het laatste te beginnen: de klassieker is geëindigd in de brilstand (in de categorie uitdrukkingen is dat ook een klassieker). En de tip voor de mol: de mol heeft misschien ook wel alles met de aanhang van de regerend landskampioen te maken, terwijl de 11 in het veld een uitgebluste indruk maakten. Maar je weet, de mol kruipt waar hij niet gaan kan en de meningen lopen erg uiteen.
    Maar jullie verslag is... Juist, wat een b*-ervaringen. Jullie waren wel op a**-locaties hoor! en hebben weer g*** leuke dingen gedaan. De foto's zijn echt s****. Geniet lekker verder en gewoon nog niet gaan aftellen, t is nog pas januari!
    v***** liefs van Anneleen.
    * = bijzondere
    ** = adembenemende
    *** = geweldig
    **** = schitterend
    ***** = veel

• 26 Januari 2015 - 14:05

Loes:

Lieve Sam en Door,

Wat een fantastisch verslag, fantastische belevenissen en fantastische foto's!!!
    Ik geniet er keer op keer van.
    Nog heel veel plezier de komende 6 weken!

Besos xxxxxxxxxxxxxxx

• 28 Januari 2015 - 11:06

Elise:

Lieve Sam en Door,
    Het was weer heerlijk jullie te zien op Skype. Ik moet er niet aan denken dat Skype niet bestaat! Jullie zien er goed uit en het lijkt er op dat jullie het reizen nog lang niet zat zijn. Misschien de nachtbussen wel, maar ja, zo kom je wel ergens.
    Wat een ontzettend leuke foto's, ook al maakt misschien iedereen zulke foto's! Dat jochie is om op te vreten en hoe groeit zo'n jongetje uiteindelijk op. Over een paar jaar gewoon terug om dat te zien!!!
    Als het goed is zijn jullie vandaag voor het laatst in Bolivia en gaan jullie Argentinië bezoeken. Ook weer spannend. Ik hoop dat jullie iets kunnen regelen met Aimée, zodat jullie de laatste weken geen droog brood hoeven te eten. Heel veel plezier bij de watervallen en tot op Skype!
    Dikke mussen, Elise

• 28 Januari 2015 - 20:20

Josette Van Merode:

Lieve Sam en Door,

hier een reactie van mevrouw van de Rode... haha! Het is nog een beetje wennen maar het is een goed gevoel om straks als gezin (ook nog steeds een gek idee) dezelfde achternaam te hebben. Jullie moeten wel een beetje op gaan schieten want de kleine man begint al te zakken. Gelukkig maar, de hevige pijn hoog in mn buik begint daardoor ook wat te zakken. Autorijden is nog steeds geen pretje maar voel me wel wat beter en kan iets meer doen thuis. Lekker opruimen en alles schoon houden enzo ;) Moet binnenkort toch maar eens m'n to do list af gaan werken want ik moet nog wel eea doen voordat de baby kan komen. Bijv m'n 'vluchtkoffer' pakken... Best belangrijk op zich :P Volgende week komt ons nieuwe boxspring bed, een meter hoog! Heerlijk, ik kan niet wachten, kan ik eindelijk een beetje normaal m'n bed uit en er hoeven dan geen klossen onder. Gaan jullie nog maar even genieten van de laatste weken in Argentinie en waar jullie verder nog belanden, dan probeer ik de kleine binnen te houden totdat jullie terug zijn ;)

Dikke kuss xxx

• 29 Januari 2015 - 11:31

Ronald Redeker:

Hallo Door en Sam,

Ik volg jullie tip en reageer zo:

zeer bijzonder verslag in drie woorden

adembenemend, heel mooi, prachtig

en dat maal 99

veel plezier verder

Ronald

• 30 Januari 2015 - 14:43

Els:

P, p en nog eens p dat is wel duidelijk!!!!!
    Die foto van dat jongetje op dat fietsje geeft een beetje een déja-vu -gevoel.... Volgens mij hebben we er ook zo één uit Suriname en ook nog één met een jongetje dat verdacht veel op Sam lijkt!
    Wat een p avonturen hebben jullie weer beleefd!!!
    Wij zouden dit weekend eigenlijk ook weer op 'avontuur' in het p Drenthe langs het p Pieterpad maar helaas zoals jullie gehoord hebben ben ik al 2 weken geveld door een minder p longontsteking. dus alles afgezegd.
    Ik doe mijn best om goed uit te zieken wat iedereen mij aanraadt en dan hopen we dat we de draad van alle p dingen hier weer op kunnen pakken. Ik zit in ieder geval alweer achter de computer zoals jullie merken. Vanuit de appjes vannacht heb ik begrepen dat jullie veilig in Argentinië zijn aangekomen en daar een luxe en ook nog eens gratis onderkomen hebben. Zo komt splinter door de winter, in jullie geval zomer! Op naar de laatste p weken!!!!!

liefs xxx, els

• 31 Januari 2015 - 17:07

Opa Aad:

Wat kan ik nog zeggen. Alles is al gezegd.
    Jullie schijnen al in Argentinië te zitten, het laatste land van jullie reis door Zuid Amerika, het einde van jullie onderneming komt dus in zicht.
    Blijf dus vooral nog genieten en denk nog maar even niet aan de terugreis naar Nederland. Dat moment komt vanzelf.
    Heel veel liefs van mij,

Opa Aad

• 20 Februari 2015 - 12:14

Carlein:

Gatverdamme wat PRACHTIG! Het PRACHTISTE verhaal tot nu toe vind ik. Wat een PRACHTIGE reis, PRACHTIGE avonturen en PRACHTIGE reisverslagen. Als je dat woord trouwens heel vaak zegt, dan klinkt het minder PRACHTIG. Hebben jullie dat al eens gedaan? Moet je eens doen. Komt ie:
    PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG, PRACHTIG,

RAAR WOORD HE? Het maakt het meteen minder prachtig. Ik ga maar snel naar het volgende verhaal want de kracht van de pracht is er hier wel een beetje vanaf.

xxxx

Tags: Tupiza tours