Jarig, Iguazu falls en op naar BA! - Reisverslag uit Los Cardales, Argentinië van SamenDoor - WaarBenJij.nu Jarig, Iguazu falls en op naar BA! - Reisverslag uit Los Cardales, Argentinië van SamenDoor - WaarBenJij.nu

Jarig, Iguazu falls en op naar BA!

Door: SamenDoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

16 Februari 2015 | Argentinië, Los Cardales

Woensdag 4 februari zijn we rond 16:00 de bus in Salta ingestapt en donderdag 5 februari stapten we rond 16:30 uit in Puerto Iguazu. Alsof we er in een half uurtje waren! Oke, zo voelden het niet helemaal, maar we waren in ieder geval weer veilig aangekomen op onze volgende bestemming en met een temperatuur ruim boven de 30 graden was het een zeer warm welkom.

In een iets luxer hostel dan normaal beland; met airco en zwembad, 2 dingen die meer dan nodig zijn om in Puerto Iguazu te overleven. Maar we hadden ook iets te vieren, want Door was bijna jarig. 's Avonds lekker uiteten geweest en daarna met de nodige moeite na zo'n busreis op weten te blijven tot 12 uur, zodat Sam Door meteen kon feliciteren. Daarna snel ons bed in gekropen, om de volgende dag Door haar verjaardag te vieren zoals ze dat graag wilde. Een lekker dagje aan het zwembad, cocktails drinken en 's avonds heerlijk uit eten. In het restaurant ook nog getrakteerd op een glaasje champagne en een enorme brownie, dus het kon niet beter!

7 februari op tijd op gegaan om naar de Iguazu falls te gaan. Eerst stond de Braziliaanse zijde op het programma om de volgende dag ook nog de watervallen vanaf de Argentijnse kant te aanschouwen. Zoals ze het daar omschrijven: eerst kijk je naar de foto en daarna kruip je in de foto. Vanaf de Braziliaanse kant zie je namelijk vooral het grote geheel en aan de Argentijnse kant sta je af en toe bijna in, op of naast de watervallen.

Het is moeilijk om het echt in woorden te omschrijven, dus gelukkig kunnen we er een paar foto's van bijvoegen en hebben we ook een paar filmpjes kunnen maken. Maar het was in ieder geval echt prachtig! Beide kanten! 2 dagen volop genoten van alle prachtige watervallen en uiteindelijk met en boottochtje dan ook echt nog letterlijk in de watervallen geweest, was erg nat, maar ook erg leuk!

Na 24 uur in de bus vanaf Salta, hebben we de smaak te pakken gekregen en hebben we maandag 9 februari een 20 uur durende bus richting Buenos Aires genomen. 's Ochtends aangekomen werden we opgehaald door Carlos Rivero, een 56-jarige Argentijn die we in Bolivia ontmoet hadden. Hij had ons uitgenodigd om hem op te zoeken wanneer we in de buurt zouden zijn. Zo gezegd zo gedaan! Samen met zijn twee zoontjes verbleven we bij de zeer gastvrije Carlos en zijn we twee dagen met zijn vijven op pad gegaan. We hebben een prachtig boottochtje gemaakt tussen de eilandjes van de wijk Tigre door, een ander boottochtje over de rio Parana, de skyline van Buenos Aires bekeken rond zonsondergang, een bezoekje gebracht aan 'pequeña Holanda' (voor degenen waarvan Spaans niet de sterkste taal is, dit betekent klein Nederland) en een rondje gelopen door een van de grote shoppingmalls. Prima vermaakt deze twee dagen. Maar na 2 dagen als 5 onafscheidelijk musketiers door de buitenwijken van Buenos Aires gereden te hebben was het voor ons de hoogste tijd om even een momentje voor onszelf te hebben. Dus Carlos bedankt voor alle gastvrijheid! Op naar onze volgende slaapplek bij Aimee! Aimee is Sam zijn nicht die in Buenos Aires woont. Aimee woont samen met haar man Carlos (zo heten ze hier bijna allemaal;)) en sinds eind oktober ook met Carlitos, hun zoontje van nu bijna 4 maanden. Ze hebben ook nog een huis zo'n 50 km buiten de stad en dit is waar we elkaar gingen ontmoeten. Erg leuk om elkaar opeens aan de andere kant van de wereld te zien en ook om hun mooie baby, echt een schatje, te mogen bewonderen.

Ze wonen echt prachtig en na twee heerlijke zomerdagen aan hun zwembad gelegen te hebben stond de eerste asado (Argentijnse barbecue) 's avonds gepland. Heerlijke goede stukken vlees, met aardappels en groente allemaal van de barbecue vergezeld door een heerlijk biertje en wijntje. Goed leven!

Zondag had Aimee 4 Nederlandse vriendinnen uitgenodigd die allemaal in Buenos Aires wonen en allemaal in de afgelopen 4 maanden hun eerste kindje hebben gekregen. Meer dan genoeg reden dus om nog een asado te houden. Het was erg gezellig, maar na een hele dag 5 baby's om je heen was het prima om ons 's avonds even terug te kunnen trekken :). Wij wachten nog even, maar Jos we zijn klaar voor ons neefje hoor!

Morgen gaan we naar het centrum toe en gaan we eindelijk Buenos Aires verkennen, iets waar we al lang naar uit kijken! Over 20 dagen zijn we in Nederland, dus het aftellen is wel echt begonnen. Dus nog even extra genieten van onze laatste weken en tot snel!

Liefs Sam&Door

• 16 Februari 2015 - 19:52

Miriam:

Haaii Door&Sam,

Wat een mooie foto's en verhalen! Die waterval (len), wat gaaf! En nu zie ik ze enkel op een foto laat staan hoe mooi dat in het echt is.
    Geniet nog lekker een kleine 3 weken van met name de temperatuur; ik moest vanmorgen weer mn auto krabben.. Grrr..

Groetjes!

• 16 Februari 2015 - 20:33

Elise:

Lieve Sam en Door,
    Wat een watervallen. Nog mooier dan op foto's. Eigenlijk onwerkelijk!!
    Het huisje bij Aimee is ook niet verkeerd. Ik hoorde van Loes dat jullie daar ook nog terugkomen. Wat vervelend voor jullie. Wat is Carlitos een stoer kereltje.
    Ik mis een zoontje van jullie Argentijnse vriend, of maakte hij die foto?
    Ga nog maar van jullie laatste weekjes genieten. Jan heeft al klussen voor jullie bedacht!!!
    Dikke mus,
    Elise

• 16 Februari 2015 - 20:48

Rianne:

Heerlijk weer om te lezen! :)
    Geniet er nog goed van samen!! Xx

• 16 Februari 2015 - 22:48

Els:

wouw..... wat mooi!!! Wat geweldig!!! het zoveelste avontuur van jullie reis!
    Heerlijk dat jullie zo welkom zijn bij al die vriendelijke mensen en wat fijn om na al die maanden weer familie te zien. Al jullie verhalen blijven ons boeien en we genieten nog steeds mee al tellen wij nu ook af hoor want het is ook heerlijk om jullie straks weer in de armen te sluiten! We hopen dat de temperatuur hier dan wat omhoog is gegaan zodat de overgang voor jullie niet te groot is (en wij ook meteen mee profiteren).
    Wij hebben onszelf maar op appeltaart getrakteerd op je verjaardag Door maar die brownie zag er ook niet verkeerd uit! Ben benieuwd wat jullie nu het meeste gemist hebben deze maanden en waarvoor jullie straks meteen naar de winkel rennen :)
    Geniet nog lekker van alles en doe de groetjes aan Aimee en Carlos( alleen die ene hoor) en een knuffeltje voor Carlitos!
    liefs en dikke kus

• 16 Februari 2015 - 23:36

Hans:

Sodeju...............................wat een mooie verhalen en wat een prachtige foto's. Nog 20 dagen, dat is echt aftellen. Ik ben zoooooo benieuwd naar de live-verhalen en dito foto's........ En helemaal weer naar jullie. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben, maar verlangen ook wel weer heel erg naar jullie. Geniet nog de laatste weken!! Wij kijken naar jullie uit!! Liefs xxx

• 18 Februari 2015 - 05:37

Marleen Wijnker:

Wat blijft het leuk om jullie avonturen te kunnen volgen. Geniet nog van de laatste weken,
    Groeten uit dushi korsou waar wij met het gezin aan het genieten zijn, Marleen

• 20 Februari 2015 - 12:44

Carlein:

Allerliefste Door en Sam,

Wat vind ik jullie stoer! Een aantal maanden samen naar de andere kant van de wereld, alles doen wat jullie maar willen, letterlijk en figuurlijk grenzen over gaan, elkaar (denk ik) nog beter leren kennen ondanks al die jaren samen, elke dag een nieuw avontuur tegemoet gaan. Veel mensen zeggen dat ze het willen maar doen het niet om welke reden dan ook. Dit pakt niemand ooit nog van jullie af. Het duurt niet lang meer en dan zijn jullie weer in Nederland. Iedereen kijkt er naar uit en jullie zelf nu zeker ook. (klein gokje) Het zal nu heel dubbel zijn want zo'n klein lief neefje is zo fijn! Gefeliciteerd al heeft het misschien nog nooit zo ver weg gevoeld?!? Misschien een kleine troost: Straks kunnen jullie zo vaak langs gaan als je maar wil. Al heb je daar nu niks aan. Misschien kan ik maar beter m'n mond houden. (sorry)
    (vergeet niet dat het nog steeds heel vet is dat jullie daar zitten he???? Ondanks Luuk.) Misschien helpt dit: Het regent hier, we lopen nog steeds in winterjas, we kunnen nog steeds niet op een terrasje zitten, de wijn smaakt hier minder lekker dan daar, iedereen heeft het druk hier, de busreisjes zijn hier saai, uiteten is hier lang niet zo leuk als daar, de dagen zijn hier 'gewoon', het is hier vroeg donker, de bomen zijn nog steeds kaal, veel mensen in Nederland klagen hun hele leven lang over niets, heel Nederland heeft de griep, Spaans klinkt veel mooier dan Nederlands, boerenkool met worst lijkt lekkerder dan dat het is en een bos is hier maar gewoon een bos en geen jungle.

En....helpt het? Heeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier nog;)

• 27 Februari 2015 - 05:46

Josette:

Lieve ome Sam en tante Door,

Jullie verslag had ik natuurlijk allang gelezen. Ik wilde reageren nadat ik vorige werk dinsdag bij de vk was geweest. Dan kon ik hier melden dat alles goed was met mij en de kleine in m'n buik. Maar ipv dat ik 's middags dit had willen doen, was ik opeens op weg naar het ziekenhuis. Dat had ik niet helemaal zo gepland... Ik dacht dat het wel los zou lopen en ik, na de onderzoeken, weer naar huis zou mogen. Maar het bleek dat ik zwangerschapsvergiftiging had en ik dus in het ziekenhuis moest blijven. Bovendien kreeg ik meteen te horen dat ik er niet uit zou komen voordat de baby geboren was. Gelukkig kon ik me er vrij snel bij neerleggen. Ze waren echt heel lief allemaal in het ziekenhuis. Na een nachtje op zaal en een nachtje (gelukkig met Erwin) op de verloskamer zou ik ingeleid worden. Vanaf toen ging het allemaal heel snel. Ik zal alle details jullie in deze reactie besparen. En om 13:04uur is jullie neefje Luuk geboren. En na twee nachtjes extra in het ziekenhuis zijn we afgelopen zaterdagmiddag thuisgekomen. De kraamhulp kwam meteen, heel fijn. Gister was ze voor het laatst. Vanaf nu is het dus helemaal aan ons. Met Luuk gaat het hartstikke goed en met mij gaat het ook elke dag wat beter. Nog iets meer dan een week en dan gaan we jullie helemaal plat knuffelen op Schiphol!!!

Dikke kuss van de mama van Luuk xxx

Met zo'n kleintje die het liefst het dag en nachtritme nog behoorlijk omdraait, heb je tijd om op jullie wbjij te reageren ;)

• 02 Maart 2015 - 21:26

Ronald Redeker:

Door en Sam,

De tijd vliegt en spijtig genoeg had ik onderstaande informatie niet eerder door gezonden. Komt overigens nu goed uit.

In 1956 (mijn geboortejaar) wees de thermometer op 16 februari min 25,2 graden aan, het was de koudste dag ooit in Nederland gemeten. Ik was zelf nog niet geboren maar het zat er wel aan te komen hoor!!!

Ik was natuurlijk zeer slim om me niet eerder te gaan melden. De dikste truien zullen toen maar net warm genoeg zijn geweest. Brrrrr

Anno 2015 zijn veel woningen en alle openbare gebouwen centraal verwarmd en toch trekken we een warme trui aan.

Elk jaar op of rond 16 februari wordt zo de verjaardag van het Kyotoprotocol gevierd. Het idee is simpel.

Trek een warme trui aan, zet de verwarming lager en bespaar 7% energie per graad.

Dat is bij de doffer en duif niet goed gegaan, want het eitje is uitgekomen.

Er was te veel energie waardoor Luky luuk is geboren.

Ik mocht hem afgelopen zaterdag geruime tijd vast houden en zag een "traantje" van de doffer en de duif uit mijn ooghoeken ontstaan.

Van blijdschap natuurlijk en hoe ik dat doe. Zeer ontroerend omdat te zien. Toch zijn jullie bekeken watervallen wel wat natter.

Tante en oom worden is al bijzonder, maar om Luuk echt wakker te kunnen krijgen dat vind ik toch wel extra bijzonder.

Dit was bij anderen (nog) niet gelukt, ja mijn ochtend kon daardoor ook niet meer stuk. Ook direct een bijzonder krijsgeluid meegemaakt en daarna het eerste windje van deze bijzondere vent.

Doffer vond dit genoeg en gaf Luuk maar de fles. De inhoud hiervan was binnen een aantal minuten weg.

Rakkers tot een volgende keer

Ronald