Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van SamenDoor - WaarBenJij.nu Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van SamenDoor - WaarBenJij.nu

Baños

Door: SamenDoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

17 November 2014 | Ecuador, Baños

Na ruim een week in Baños verbleven te hebben, staan we nu op het punt Baños te verlaten en te vertrekken naar Riobamba. In Baños voor het eerst een aantal dagen sinds we vertrokken zijn niets gedaan. Gewoon lekker uitslapen, een beetje hangen en soms van het mooie weer genieten. Hier waren we ook wel echt even aan toe na 6 weken elke dag van de ene activiteit en bus naar de andere activiteit en bus te hoppen. Maar ook deze week hebben we natuurlijk niet alleen stil gezeten.

Op dinsdag 11 november hebben we mountainbikes gehuurd en hebben we de route de las cascadas gefietst. Een 15km lange weg, grotendeels naar beneden waar, zoals de naam al zegt, je meerdere watervallen tegenkomt. Ook zijn er op de route meerdere mogelijkheden tot ziplinen(een soort tokkelen, alleen dan naar beneden door een canyon) of met een kabelkar de canyon oversteken om dichterbij de waterval te kunnen komen. Ziplinen stond al een andere dag op de planning, dus we zijn vandaag met de kabelkar het dal overgestoken. Erg leuk! De laatste waterval was de 'must see', de Pailon del diablo, waar je met een aantal bruggetjes en trappetjes heel dichtbij kon komen. En het was inderdaad de moeite waard om deze waterval van dichtbij te bekijken! Op tijd de truck terug naar Baños genomen (aangezien de weg bijna alleen maar naar beneden gaat, gaat hij terug bijna alleen maar omhoog. Gelukkig hebben ze hiervoor bedacht om trucks heen en weer te laten rijden waarbij je samen met je fiets achterin in de truck plaats kan nemen), want onze eerste Spaanse les stond op het programma. 2 uur prive les gehad en nog een tweede les gepland.

Woensdag om 6 uur 's ochtends stonden we fris en fruitig op het busstation om richting de Cotopaxi te gaan. Een bijna 6000m hoge vulkaan die je ook tot deze hoogte kan beklimmen. Hiervoor moet je alleen iets meer ervaring hebben, dus gelukkig is er voor de mensen met iets minder klimervaring ook een pad naar de refuge op 4864 meter. Na een aantal stops door het enorm grote nationaal park om de vulkaan heen had onze gids ons tot een hoogte van 4600m gebracht. Vanaf hier moesten we de overige 264m de lucht in ter voet overbruggen. Iets wat niet meevalt op deze hoogte. Uiteindelijk met een paar pauzes, flinke hartkloppingen en enigszins buiten adem, de 'top' bereikt in een klein uurtje. Het was grotendeels bewolkt, maar het trok een paar keer open en dan was het uitzicht ook gelijk adembenemend. Een erg mooie ervaring!

Donderdagochtend lekker rustig aan gedaan en 's middags onze tweede en laatste Spaanse les gehad. In twee uur tijd werden we volgestampt met nieuwe werkwoorden, grammatica en regeltjes. Uiteraard allemaal erg leerzaam, alleen wordt het nu wel eerst tijd om een wat grotere woordenschat te krijgen voordat we nog meer regeltjes over van alles en nog wat krijgen te horen. Maar we hebben wat huiswerk met werkwoorden meegekregen, dus wie weet kunnen we nog wat uurtjes in de bus nuttig besteden.

Vrijdag zijn we gaan Ziplinen. Baños staat bekend om allerlei verschillende adventure sports die je kan doen, zoals mountainbiken, bungeejumpen, raften, canyoning en ziplinen. En naast mountainbiken over een geasfalteerde weg moest Door van Sam één 'enge' activiteit uitkiezen om te gaan doen. Door koos voor ziplinen. In totaal waren er 6 lijnen uitgezet, wisselend van 250 tot 550 meter waarbij je aan een kabel op een hoogte van 10 tot 30 meter boven de grond je verplaatst tussen de bergen. Hierbij heb je ook nog de keuze om dit in een zithouding te doen, als superman of geheel ondersteboven. Om even te oefenen hebben we de eerste lijn in zithouding gedaan. Al snel hadden we door dat we controle hadden en de volgende lijn ging Sam dan ook als Superman naar beneden. Het bleek al snel dat Door ook geen keuze had dus ook zij ging als Superman naar beneden! Sam heeft ook nog ondersteboven gehangen. Door was van tevoren bang, aangezien met hoogtevrees aan een kabel hangen 30m boven de grond niet heel fijn klonk. Uiteindelijk was het echt heel vet en waren we blij dat we het hebben gedaan! Het gaat helaas niet lukken om de filmpjes hiervan te plaatsen omdat ze te groot zijn!

Zaterdag stond Casa del Arbol op de planning. Een boomhut op 2600m met uitzicht op de vulkaan Tungurahua (5000m). Het idee was om met de taxi naar een uitzichtpunt te gaan en vanaf daar verder te lopen. Tot de taxi naar het uitzichtpunt ging het goed, maar daarna bleven de Ecuadorianen vrolijk zeggen dat het nog een half uur lopen was hoe ver we ook kwamen. Er was één weg naar boven dus besloten we ons duim op te steken. De eerste de beste auto stopte en bracht ons een heel eind in de goede richting. Gezellig over voetbal gepraat! Toen we uitstapten was het verrassend genoeg nog steeds een half uur lopen... Al snel kwam er een klein vrachtwagentje aan en een oud vrouwtje vroeg of we mee wilden rijden naar Casa del Arbol. Top! Wij zaten samen achterin een klein vrachtwagentje heen en weer te schudden, geweldig! Veilig en heel aangekomen hadden we een prachtig uitzicht op de vulkaan. Hier hebben we geschommeld en genoten van het uizicht. De schommels hingen aan de boomhut en zodra je naar voren ging was er geen berg meer maar een mooi dal onder je:) Terug was het plan om weer te lopen maar na nog geen 2 minuten kwam er een pick up langs met al een andere lifter achterin. Of wij ook mee wilden naar Baños, daar hoefden wij natuurlijk niet lang over na te denken! Een heerlijke dag.

Gisteren hebben we lekker rustig aangedaan en uitgebreid geluncht. Vanmorgen stonden we om half 10 op het busstation om naar Riobamba te gaan. Gisteren hadden we namelijk al gezien dat er verschillende bussen gingen om 9.45 uur en 10.10 uur. Maar op de een of andere manier hebben ze er vandaag geen zin in en gaat de eerst volgende bus pas om 11 uur. We zijn dus maar even een internetcafé ingedoken om ons verhaal te typen. We worden steeds flexibeler!

Groetjes uit Baños!

• 17 November 2014 - 17:28

Yvonne:

In één woord WAUW!
    Wat een lef, ervaringen, durf, leerzaam, en avontuurlijke week!
    Kus, Jacob en Yvonne

• 17 November 2014 - 19:08

Els:

jaja, rustig aan gedaan zeggen jullie..... maar als je vervolgens het verslag leest vraag je je af wanneer dan.....
    maar dat geeft niets hoor want zo hebben wij weer veel te lezen! en dat schommelen.....oh wat geweldig, dat lijkt mij ook wel wat!!
    hier doen we bepaald niet rustig aan want de november/decemberdrukte is weer aangebroken. sint-maarten net achter de rug, gezellig papa's verjaardag gevierd en nu volop in de sinterklaas- en kerst- voorbereidingen. de kinderen in de klas hebben het over niets anders....
    voor jullie wordt dat dit jaar wel even anders en daardoor voor ons natuurlijk ook.
    ik ben benieuwd hoe rustig jullie in de volgende plaats weer gaan doen :)
    dikke kus, els

• 17 November 2014 - 19:27

Elise:

Lieve Sam en Door,
    Wat schrijven jullie weer gezellig en wat ben ik trots op jullie 'enge' activiteit. Super om zo door de bergen te vliegen. Jullie filmpje heb ik verschillende keren bekeken. Lijkt me prachtig!
    Hopelijk is jullie volgende stekkie ook weer mooi, zodat jullie met een goed gevoel door kunnen reizen naar Peru. Ik mis jullie wel, vooral als ik jullie daar zie of jullie spreek. Geniet weer volop!!!
    Liefs, Elise

• 17 November 2014 - 21:12

Hans Romeyn:

Wat een geweldige verhalen en ervaringen. Ik zou er graag iets van meemaken, maar niet alles hoor.... Die schommel.....afschuwelijk ;-)
    Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt. Wat is het daar ontzettend mooi. Geniet maar verder lekker sam en door samen door samendoor.

• 18 November 2014 - 10:30

Opa Aad:

Hallo lieve Doreanne en Sam, ik heb genoten van jullie reisverslag. Geweldige ervaringen doen jullie op.
    Fijn dat jullie er samen van kunnen genieten.
    Ik hoop dat jullie nog van heel veel leuke ervaringen kunnen genieten.
    Heel veel groetjes e tot de volgende keer.

• 18 November 2014 - 10:31

Opa Aad:

Fijn dat jullie er samen van kunnen genieten.
    Ik hoop dat jullie nog van heel veel leuke ervaringen kunnen genieten.
    Heel veel groetjes e tot de volgende keer.

• 18 November 2014 - 15:03

Ronald Redeker:

Hola Dorianne en Sam,

Spaanse les en dan met wat woorden zoals: vinotinto of verveza.

Het zijn er maar een paar en meer weet ik eigenlijk niet. Misschien kunnen jullie voor me een Spaanse rijmgedicht maken voor onze Spaanse Sinterklaas. Zo te lezen hebben jullie nog wat tijd over en dan hoeven jullie je niet te vervelen.

Wat een natuur mensen en wat gaaf wat jullie allemaal doen, alweer een bijzonder verslag.

divertirse Dorianne en Sam

Hoe vette fotos!!!!!!!

• 18 November 2014 - 20:14

Anneleen:

Ola avonturiers!
    Spaanse les... Sam heeft toch wel het cassettebandje van Bassie en Adriaan met o.a. Un, dos tres.... Ik mag aannemen dat hij dat uit zijn hoofd kent. Wat moet je nou nog meer leren?
    Maar oke, jullie hebben weer geweldige dingen beleefd in 'jullie rustige week' in Banos.
    Beklimming van de vulkaan: buiten adem kom je eindelijk boven.... logisch dat het uitzicht dan adembenemend is, 4800 meter en een beetje is ook niet nix zeg.
    Van het ziplinen en het schommelen heb ik het filmpje en de foto gezien. Echt gruwelijk vet als je dat durft! Maar wat ziet dat er geweldig uit.
    Tenslotte valt me op dat je liften nog steeds erg leuk vindt Door. Tsja als er geen einde aan je route lijkt te komen is het maar wat fijn he, als er dan een vrachtwagentje stopt waar je achterin plaats mag nemen. Dit komt me heel bekend voor, iets met .... route 32.....?
    Trouwens, had je eerder niet al verteld dat je in de rimboe aan een liaan had gezwaaid.... waar heb ik dat toch eerder gezien of meegemaakt.... ;-)
    Nou, blijf vooral rustig aan doen, want kennelijk beleef je dan de leukste dingen. Ga door samen!
    Liefs, Anneleen.

• 18 November 2014 - 22:23

Ineke:

Hola sobrinas!
    Que tal! Me gusto leer todo! Que un viaje!
    Disfruta!
    Saludos de Henk y yo

• 19 November 2014 - 17:45

Dorine Van Der Meij:

Hey Dorianne, ik vroeg vanmorgen aan je vader tijdens een bijeenkomst hoe het met je ging en ik kreeg heel leuk het adres van jullie website. Zo te lezen hebben jullie het naar jullie zin. Goede reis verder en nog heel veel plezier!! Vr.gr. Dorine van der Meij

• 23 November 2014 - 23:07

Carlein:

He lieve, stoere sam en door,

zo zo... ik heb 'even' alle verslagen gelezen. Ik had me nog niet aangemeld om jullie verslagen automatisch te ontvangen en je begrijpt dat er in Nederland altijd tijd te kort is, iedereen altijd druk is en niemand echt relaxed is dus eerder kwam ik er gewoon niet aan toe. Maar wow! wat een geweldig avontuur tot zover. Het jungleverhaal vond ik erg indrukwekkend. Jullie kunnen zo bij Freek in het wild. Vanaf nu zal ik helemaal op de hoogte blijven en ook wel reageren. Geniet heerlijk verder en ik ben erg benieuwd naar alle andere avonturen.

xxx Carlein