Vino tinto - Reisverslag uit Salta, Argentinië van SamenDoor - WaarBenJij.nu Vino tinto - Reisverslag uit Salta, Argentinië van SamenDoor - WaarBenJij.nu

Vino tinto

Door: samendoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

04 Februari 2015 | Argentinië, Salta

Na onze prachtige reis naar de zoutvlaktes zijn we op zaterdag 24 januari in Tarija beland. Onze laatste bestemming van Bolivia en laat deze stad nou net in een wijnregio liggen.

Een andere fijne bijkomstigheid van Tarija is het weer. Het was hier elke dag rond de 27 graden en dit ook nog eens meestal met een strak blauwe lucht. Iets wat we in tijden niet meer hadden meegemaakt. Hierdoor af en toe heerlijk uren in een park gezeten en bekeken hoe het leven in Tarija rustig aan ons voorbij ging. Mede door het klimaat en misschien de zuidelijke ligging, hing er een veel aangenamer sfeertje dan op andere plekken in Bolivia.

Een middag zaten we rustig een ijsje te doen in een van de velen parken van Tarija, toen we plots midden in een waterballonnengevecht waren beland. Wat achteraf bleek is dat bijna elke middag hele groepen jongeren naar dit park komen om een groot waterballonnengevecht te houden. Erg leuk om van de zijkant te bekijken. Het enige nadeel is dat om aan deze zijkant te komen je er toch echt een keer in en uit moet. Waardoor Sam door een klein meisje van een jaar of 14 en 1 meter 50 groot een keer een natte rug overgehouden had. Gedurft!

Maar zoals gezegd Tarija ligt dus in een wijnregio. Dat is dus een regio waar veel wijn is. En dus moesten wij maar een keer een kijkje nemen hoe deze wijn gemaakt wordt doormiddel van een wijntour. Deze tour duurde 4 uur en ging langs drie bodega´s waar je aan het einde telkens een klein slokje mocht proeven. Erg leerzaam! :) Het was echt erg leuk om dit allemaal te zien en om meer over het hele proces te komen te weten. ´s Avonds onze nieuwe kennis in praktijk gebracht onder het genot van een maaltijd. Op de meeste dagen was het ´s avonds nog heerlijk om lekker buiten te kunnen eten.

Tarija was al met al dan ook een heerlijke afsluiting van onze reis door Bolivia. Maar nadat door al onze praktijkkennis de theorie langzaam begon te vervagen werd het wel tijd om door te gaan. Naar wederom een prachtig land, namelijk Argentinië!

Op donderdag 29 januari de oversteek gemaakt naar Argentinië en zoals gewoonlijk zijn grensovergangen niet de meest aantrekkelijke tripjes. Na een paar uur opgepropt in een auto te zitten waren we aangekomen bij de grens. Waar we lopend een brug en tevens de grens overstaken. Stempels halen ging eigenlijk vrij vloeiend alleen bleek deze overgang in de middle of nowhere te zijn. En waar meestal tientallen mannetjes met stapels bankbiljetten klaar staan om geld te wisselen, stond hier helemaal niemand en was er dus ook een pinautomaat in de omgeving te bekennen. Wat inhield dat wij zonder Argentijnse Peso´s een taxi moesten regelen die ons naar de dichtstbijzijnde busterminal op 30 km afstand moest brengen. Gelukkig iemand gevonden die tevreden was met Boliviano´s en zo stonden we een klein uurtje later op de terminal van waar we een bus naar Salta konden nemen. Echter nog steeds zonder Peso´s en de algemene tip in Argentinië is om je pinpas nergens in te steken :) We hadden dan ook genoeg dollars meegenomen naar Argentinië, want deze kan je op de zwarte markt voor een goede wisselkoers ruilen. Alleen blijkbaar niet in het dorpje waar we nu beland waren. Uiteindelijk voor een slechte wisselkoers een dure bus gevonden, maar we waren tenminste wel in Salta beland waar we graag heen wilden.

In Salta stond onze eerste couchsurf ervaring gepland. Wat inhoudt dat we gratis bij iemand mogen overnachten en in ruil daarvoor krijgen de hosts gezelligheid en komen ze in aanraking met een andere cultuur. Wij hadden een host gevonden die net iets buiten het centrum woont in San Lorenzo. Onze host heet Jorge Fleming en wat we niet van te voren wisten, is dat Jorge super mooi woont. Hij woont in een prachtig groot oud huis met daaromheen een heel stuk land en zelfs een klein zwembadje. We konden het dus slechter treffen. Jorge heeft zelfs een hele logeerkamer met echt bed waar we allemaal gebruik van mogen maken. Net als van de rest van het huis.

We waren wat laat aangekomen bij Jorge thuis, maar Jorge ging nog helemaal voor ons koken en we mochten heerlijk aanschuiven. De volgende dag Salta verkend en meestal konden we met Jorge meerijden van en naar het centrum. Salta is een erg mooie stad met een enorm groot hoofdplein en vele terrasjes. Het is heerlijk af en toe op een terrasje zitten, het is namelijk volop zomer in Argentinië en af en toe zelfs bloedje heet.

San Lorenzo zelf is ook erg mooi. Het ligt tegen wat bergen aan en is erg groen met bijna alleen maar villa´s met zwembaden. Jorge heeft twee mountainbikes en hiermee hebben we lekker door San Lorenzo gefietst. Voor de volgende dag stond er geen twee- maar een vierwieler op de planning. Na bijna 4 maanden niet auto gereden te hebben, hadden we een auto gehuurd om de omgeving van Salta te bekijken, na velen malen gehoord te hebben dat die ook prachtig is. Het was heerlijk om weer even auto te rijden! Onze eerste bestemming was de cerro de sietes colores, een stukje bergen waar de rotsen 7 verschillende kleuren bevatten. Dit lag in een piepklein dorpje met toeristisch marktje en daarboven torende de gekleurde bergwand uit. Daarna zijn we nog naar Tilcara geweest, een ander toeristisch dorpje waar velen ruïnes te vinden zijn. De ruïnes hebben we overgeslagen en hebben even door het dorpje en over de markt gewandeld om daarna lekker hier te lunchen. Sam had de bife de lomo, wat in Argentinië echt een enorme steak is. Dit was niet zijn eerste in Argentinië en waarschijnlijk ook niet zijn laatste. Overal zijn restaurants met barbecues te vinden en overal zijn de stukken vlees net zo enorm als in een ander. Voor Sam heerlijk.

De laatste dag in Salta hebben we het museum Maam bezocht. Een archeologisch museum over de Inca´s. Vele interessante informatie stond hier over de Inca´s vermeld, wat voor ons erg leuk was om te lezen na in al die Inca landen geweest te zijn. Maar het indrukwekkendst was een opgebaard meisje dat in het museum te bewonderen was. Er zijn in 1999 drie kindjes gevonden op 6000 meter hoogte, die begraven waren tijdens een opofferingsceremonie. Door de kou op deze hoogte zijn de lichaampjes en kleren echter zo goed geconserveerd gebleven, dat deze nu tentoongesteld kunnen worden in dit museum. Er wordt alleen altijd maar 1 van de 3 tentoongesteld, maar dit was erg indrukwekkend om te zien.

Na ´s avonds nog een drankje gedaan te hebben met een stel dat we in het noorden van Peru voor het laatst gezien hadden, zit onze eerste plaats in Argentinië er alweer op. Maar misschien nog wel erger, ons gratis verblijf zit er op. We pakken zo namelijk de bus naar Puerto Iguazu. En zoals de naam al verraadt, ligt dit vlakbij de Iguazu falls. We zouden willen zeggen dat we met de nachtbus gaan, maar we gaan met de dag en nacht bus, want de reis duurt namelijk in totaal 24 uur...

Maar we krijgen er hopelijk iets prachtigs voor terug en we gaan ook nog feest vieren. Door is namelijk bijna jarig! Spannend!

Liefs Sam&Door

• 04 Februari 2015 - 18:33

Ineke:

Ik ben de eerste!! Weer leuk om te lezen. Feest der herkenning:). Ik hoop dat de bussen beter op tijd rijden dan de vliegtuigen vliegen! Veel plezier!!

• 04 Februari 2015 - 18:50

Elise:

Lieve Sam en Door,
    Wat heerlijk dat jullie reis nog steeds zo voorspoedig verloopt. Jullie laatste maand gaat nu in, dus dat wordt vast nog even knallen. Hopelijk zijn de watervallen zo mooi als op foto's, dat is erg indrukwekkend.
    Wij vieren Door der verjaardag zeer kleinschalig, gewoon met z'n tweetjes, maar wel met een lekker wijntje!!!
    Kan je in Argentinië ook couchsurfen of wordt dat gewoon weer een hostel?
    Allebei nog heel veel plezier en over een paar dagen is het Floortje uitzwaaien en kunnen we jullie over ruim een maand weer binnenzwaaien.
    Dikke mus,
    Elise

• 04 Februari 2015 - 19:06

Yvonne:

Wat een prachtig couchsurf plekje. Wat een ruimte en wat gezellig om daar weer mensen te ontmoeten die ook op reis zijn.
    Hier is het koud, en dan te bedenken hoe graag ik een lekker zonnetje wil. Jacob ligt onder 3 dekens omdat hij het koud heeft.
    De maand met verjaardagen is inderdaad weer aangebroken en al ben je er niet, we zullen je verjaardag echt niet vergeten.
    Lieve Door en Sam, nog een paar weken, snuif alles in je op en geniet nog even............
    Dikke kus,
    Jacob en Yvonne

• 04 Februari 2015 - 20:05

Opa:

Hallo doreanne en Sam,
    Ik geniet weer van jullie reisverslag. Straks hebben jullie heel Zuid Amerika ontdekt. Geweldig om dit te mogen beleven.
    En nu is Argentinië aan de beurt om door jullie ontdekt te worden. Geniet van de omgeving, van de natuur en van de grote biefstukken en van alles wat Argentinië te bieden heeft.
    Ik wens jullie en heel fijn verblijf in dit land want hierna is het weer tijd om jullie koffers te pakken voor de terugreis naar her koude thuisland waar jullie weer van harte welkom zullen ziin
    Ik kijk al weer uit naar het moment dat jullie voet zullen zetten op Heilooër grondgebied maar gelukkig voor jullie hebben jullie nog een aantal weken om dit uit te stellen.
    Heel veel groeten en een dikke kus.
    Heel veel liefs,
    Opa

• 05 Februari 2015 - 11:47

Ronald Redeker:

Donderdag 5 februar 2015

Door en Sam,

Al een beetje bijgekomen van de drank? Wat weer een verslag.

Jullie hebben het al weer goed voor elkaar. Geld op en dan maar ergens gratis slapen en eten. Tja ik schrijf maar bijna niets meer. Wel weet ik dat mensen in Heiloo altijd geld over hebben. Nu weet ik hoe men dat doet.

Ook ik beleef wel eens wat of hoop wat te beleven.

Zijn jullie ook weer even op de hoogte.

Heerlijk lig ik in mijn bed, buiten hoor ik de vogels vrolijk fluiten. Meeuwen maken een wat ander geluid. Bij de buren zit en ooievaar op het dak. Wat komt die doen? Waarschijnlijk wat gebracht!

Vandaag heb ik zin om naar vliegveld Schiphol te gaan. Koffer al ingepakt. De rit naar het vliegtuig duurt een uur. Geen tijd om te treuzelen. Het ontbijt is een klein beschuitje met aardbeienjam.
    Buiten ligt er wat sneeuw. Heel Nederland heeft last van de gladheid. De drukste ochtendspits van deze week. Meer dan 500 km file. Bussen vallen uit. Geen goed idee dus.

Ik lees de IJmuider Courant:

Wat koppen: Geen boeken meer voor v&d. Vergoeding vijf ton na grote gasstoring in Velsen-Noord. Inwoners krijgen 120 euro voor elke dag zonder gas. Nederland heeft griep stevig te pakken. Zuidpier al zeehondenreservaat. Tunnels worden kunstwerken. Forteiland jaagt op bastaardrups, Feyenoord laat zich afbluffen. Grote advertentie 50+ bewegen dus.

Hé, dat lijkt me wel wat.

Morgen is het koud maar zonnig.

Bewegen nabij Pieterburen maar dan wat lager richting Rolde-Schoonloo (Drenthe). Lekker in beweging met de voetjes, klein wandeltochtje, whisky mee, taxichauffeur regelen, eten bestellen (boerenkool met de worst van HEMA), wat bij kletsen met een bijna oma en opa, een spel doen waarbij taxichauffeur en ik van twee tortelduifjes weinig tegenstand de afgelopen half jaar hebben gehad.

Kortom dat wordt een geweldige dag en ga misschien hier een weekend van maken. Gaat me natuurlijk weer het nodige geld kosten omdat een eigenaar van een b&b altijd wat euro's vraagt.

Sam je schrijft al dat Door bijna jarig is.

Geen verjaardagsfeest, geen wijn, geen appeltaart deze keer. Hou ik nog wel te goed hoor.

Hier alvast het volgende voor:

Dorianne

van harte alvast gefeliciteerd met je drieëntwintigste verjaardag.

WEL EVEN ZINGEN HE

hier wat liedjes:

Engels

Happy birthday to you (2x)
    Happy birthday dear .....
    Happy birthday to you

In het Nederlands:

Fijne verjaardag voor jou (2x)
    Fijne verjaardag lieve .......
    Fijne verjaardag voor jou

Kinderen zingen ook wel eens:

Happy Birthday to you
    In de wei staat een koe
    En die koe zegt: I love you
    Happy birthday to you

Duits

Zum Geburtstag viel Glück (2x)
    Zum Geburtstag lieber .......
    Zum Geburtstag viel Glück

Frans

Bon anniversaire pour toi (2x)
    Bon anniversaire bon amie
    Bon anniversaire pour toi

Italiaans

Buon compleanno a te (2x)
    Buon compleanno amio nostro
    Buon compleanno a te

Omdat je al veel praat in het Spaans heb ik die tekst niet opgeschreven.

Even voor Sam:

extra knuffel van mij geven. Je kunt het en je weet hoe ik dit doe.

Veel plezier verder.

Ronald

• 05 Februari 2015 - 12:28

Martine:

Klinkt weer fantastisch!! Geniet van Iguazu, lijkt me prachtig! Heel benieuwd naar jullie verdere verhalen uit Argentinie. Geniet ervan maar dat doen jullie geloof ik wel :)

• 05 Februari 2015 - 12:51

Tante Martha:

Lieve Dorianne en Sam,
    Het is iedere keer weer spannend om te lezen wat jullie allemaal beleven.
    En ik heb bewondering voor de manier waarop jullie toch iedere keer weer het enthousiasme en het
    ontzag voor de natuur overbrengen, terwijl ik denk dat er soms ervaringen zijn die niet onder woorden zijn
    te brengen .
    Natuurlijk ook mijn hartelijke gelukwensen voor de verjaardag van Dorianne .23 jaar geleden toen wij het telefoontje van jouw vader kregen dat jij geboren was zaten wij aan tafel, hebben alles laten staan en zijn vanuit Naarden naar IJmuiden geracet. Caroline heeft ons wel kwalijk genomen dat zij alles op moest ruimen, maar vooral dat ze niet meemocht !
    Maak er samen nu iets bijzonders van .
    Hartelijke groeten van tante Martha.

• 06 Februari 2015 - 10:47

Anneleen:

Speciaal voor Door gewacht met een reactie tot vandaag. Want vandaag is de dag dat zij feest vieren mag. VAN HARTE GEFELICIAPPELTAART! Wat bijzonder he, nu ben je zomaar in de zomer jarig! Kun je een tuinfeest geven of een beachparty! Of toch maar gewoon een verrassingspartijtje: zwembroek mee en je wordt thuisgebracht. Nee, we zeggen niet wat we gaan doen.... ha ha, those were the days. En nu travel je the whole world rond.
    Nou gelukkig duurt dat toch nog 4 volle weken! (maar ja, toch wel al aftellen). Je moet er nog niet aan denken, maar hoe dichterbij het komt, hoe meer zin je krijgt om naar huis te gaan, wedden?
    Maar voor nu: een heel fijne en bijzondere verjaardag! Geniet van elkaar en van al het goede dat jullie om je heen hebben. Ook al zegt Ronald dat we geen verjaardagsfeest, geen appeltaart en geen wijn hebben: hij weet er nix van. Ik ga zo nog even naar de bakker om wat lekkers te halen, er staan hier 4 flessen wijn en een fles whiskey klaar en een pak Twix. Nou dat wordt toch een bijzonder gezellig verjaardagsfeestje lijkt mij.
    Dat wordt fijn Pieterpad zwalken.
    Have fun and enjoy! Veel liefs, xxx Anneleen.

• 08 Februari 2015 - 11:58

Lonneke:

Lieve Sam en Door,
    ik geniet altijd heel erg van jullie verslagen! wat een geweldige tijd maken jullie daar door.
    ik hoop dat de laatste (rest van de) maand net zo leuk zal zijn. Ik vermoed dat jullie naar Aimee gaan... doe haar de groeten, geniet volop en vooral: doe voorzichtig
    x
    Lonneke

• 09 Februari 2015 - 15:25

Els:

lieve door en sam,
    alweer een verjaardag in een heel ver land onder hele andere omstandigheden gevierd! maar gezien de foto's die jullie daarvan gestuurd hebben is er ook van deze verjaardag genoten! Gelukkig bestaat Skype zodat we jullie toe konden zingen met een uitgebreid repertoire!!
    De laatste weken zijn nu echt ingegaan maar gelukkig hebben jullie nog volop plannen en zullen jullie ze vast tot de laatste minuut benutten, en gelijk hebben jullie!
    maar gelijk met jullie aftellen komt ook de komst van 'henkie' steeds dichterbij..... dubbelop spannend dus!
    maar eerst gaan jullie nog een kleine carlitos in de armen sluiten:) leuk hoor!
    geniet maar lekker en laat ons maar weer mee genieten!
    dikke kus

• 20 Februari 2015 - 12:25

Carlein:

Woehoe Argentinië lijkt ook al zo mooi! Leuk dat jullie gingen couchsurfen! En de wijnproeverij in Bolivia klinkt me als muziek in de oren. Heb ik in Zuid-Afrika (hoe kan het ook anders) gedaan. Het bleef voor velen niet alleen bij proeven. De één na de ander ging lallend naar Kaapstad terug. Leuke ervaring he. En lekker:) Er is nu nog één verslag dat ik ga lezen en dan ben ik weer helemaal op de hoogte. Geniet nog even he!

xxx