Fijne kerst! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van SamenDoor - WaarBenJij.nu Fijne kerst! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van SamenDoor - WaarBenJij.nu

Fijne kerst!

Door: SamenDoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

25 December 2014 | Peru, Cuzco

Na een heerlijke en erg gezellige kerstavond, zitten wij graag even rustig achter een computer om jullie weer op de hoogte te brengen van onze ervaringen!

We waren in Arequipa gebleven, daar verbleven we in hostel Friendly Arequipa. Deze naam werd meer dan waargemaakt door de eigenaren, een stel van rond de 30, waarvan de vrouw op het moment 8 maanden zwanger was. Ze waren ontzettend behulpzaam, aardig en ondanks dat zij 8 maanden zwanger was nog keihard aan het werk van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat.
Arequipa is na Lima de grootste stad van Peru, maar gaf een hele andere aanblik. Lima ligt aan de kust, terwijl Arequipa omringd wordt door vulkanen en bergen waarvan sommige bijna de 6000 meter aantikken. Verder voelde Arequipa meer aan als een bergdorpje dan als een enorme stad, waardoor er een aangenaam sfeertje hing. We waren op het goede moment op Plaza de Armas beland, want terwijl we rustig op een bankje de omringende gebouwen bekeken kwam er opeens een enorme parade het plein oplopen. Een paar honderd meter lange stoet van mensen langs met verschillende muziek, dans, kleding, maskers en gewaden en dat was een prachtig gezicht. Geen idee waar de optocht aan te danken was, maar met een week voor kerst gokken we maar dat het daar iets mee te maken heeft. Verder zijn we in Arequipa naar een uitzichtpunt geweest waar vandaan je zowel de stad als de omringende bergen erg goed kon zien.

16 december hebben we een dagtrip gemaakt naar de Colca canyon. Deze staat vooral bekend om het spotten van Andescondors, een van de grootste vogels ter wereld. Maar de canyon op zich is al meer dan het bekijken waard. Op het diepste punt is de canyon namelijk 3500 meter diep! Waar wij condors gingen spotten was de canyon een ruime kilometer diep wat nog steeds prachtig was om te zien. Ondanks het slechte spotseizoen hoefden we gelukkig niet lang te wachten tot we de eerste condors zagen. Uiteindelijk wel een stuk of 5 condors gezien en de foto’s zijn werkelijk prachtig. Het ene zwarte stipje is nog mooier dan het andere zwarte stipje in de verte en soms hebben we op één foto wel drie zwarte stipjes! Maar in de wetenschap dat het een van de grootste vogels ter wereld is en er een prachtig uitzicht was, was het toch wel de moeite waard.

Na ons laatste dagje Arequipa zijn we de 17e ‘s avonds in de nachtbus naar Cusco gestapt. Door was deze laatste dag niet echt lekker en om te bewijzen dat ze inderdaad echt een beetje ziek was besloot ze ‘s nachts de bus onder te kotsen. Gelukkig goed voorbereid lag er al een zakje paraat, klein nadeel was echter dat het zakje scheurde en er toen toch wel het een en ander onder de kots zat. Gelukkig mochten we van het personeel zelf met wat wc papier alles schoonmaken en duurde de busreis nog maar een uur of 8… Geen fijne ervaring, maar Door was daarna wel een beetje opgeknapt!

In Cusco mochten we gelukkig meteen onze kamer in en konden we nog even wat bijslapen. Door voelde zich gelukkig weer stukken beter en was alleen nog een beetje slapjes. Cusco is een Incastad en ligt op ruim 3300 meter hoogte. Op deze hoogte wel weer even wennen met de eerste stappen zetten. Ook omdat ons hostel een klein beetje hoger dan het centrum lag. Onze planning was om zowel kerst als oud&nieuw in Cusco te vieren, wat inhoudt dat we heerlijk alle tijd hebben om van Cusco te genieten. Cusco is echt een geweldige plaats!

Cusco heeft een mooie grote markt met zowel hangende kippen en varkens, een gedeelte met fruit waar je heerlijke shakes kunt halen en een ander deel waar je kleding van alpacawol kunt kopen. Verder een mooie Plaza de Armas met wat meer Westerse tentjes eromheen. Maar ook nog schattige steegjes met leuke barretjes en restaurantjes en dan opeens een hofje waar weer allerlei zelfgemaakte kleren en souvenirs in alle kleuren van de regenboog worden verkocht. Een ideale plek om ons zolang te vermaken!

De eerste dagen heerlijk rondgelopen door Cusco en de toerist uitgehangen door wat souvenirs te kopen. Ook een freewalking tour gedaan, waarbij we door een jonge Peruviaan door de wat minder toeristische wijken van Cusco rondgeleid zijn en waarbij hij een hoop leuke feitjes en weetjes kon vertellen. Hij wist alles erg leuk te vertellen en liet ons aan het einde weten dat hij ‘s avonds naar een leuk barretje ging waar live muziek zou zijn. Dit klonk goed en ‘s avonds zijn we met een man of 8 van de walking tour naar het barretje gegaan. De live muziek was echt geweldig en hebben met een Peruviaan, een Australiër, een Israëlische en een paar Zwitsers een topavond gehad!

Een studiegenoot van Sam, van zijn studie die hij afgerond heeft :), was toevallig tegelijkertijd met zijn vriendin in Cusco en de volgende dag hadden we met Ruben en Olse in een pub afgesproken om een drankje te doen. Altijd leuk om iemand aan de andere kant van de wereld tegen te komen. Het was erg gezellig en na snel wat tips uitgewisseld te hebben moesten zij door voor hun salsalessen. Helaas was Olse daarna ziek geworden waardoor er geen vervolg meer op dit drankje gekomen was.

Maandag de 22e zijn we naar Ollantaytambo geweest, een klein Incadorpje waar volgens de Lonely Planet de tijd zo’n 700 jaar stilgestaan zou hebben. Ondanks dat we het niet altijd eens zijn met de reistijd en kosten die de Lonely Planet vermeldt, moeten we ze in dit geval gelijk geven. Ollantaytambo is een klein schattig dorpje, met betegelde straatjes, gelegen tussen enorme stijle bergwanden met een aantal Inca ruïnes daarin. Heerlijk rondgeslenterd en geluncht om vervolgens naar Cusco terug te keren. ‘s Avonds zelf pannenkoeken gebakken! Heerlijk om gewoon pannenkoeken met stroop te eten. We hadden een stapel voor een heel weeshuis gebakken, dus de volgende dag heerlijk nog een keer van deze maaltijd kunnen genieten.

Voor kerst hadden we een aantal weken van te voren al een hostel geboekt en de 23e zijn we daarom van hostel gewisseld naar hostel Kokopelli. Een stukje duurder, maar met een leuke bar en een betere ligging tov het centrum. ‘s Middags naar Christo Blanco gelopen. Een groot wit beeld van Jezus bovenop een van de omringende bergen van Cusco. Een pittige klim van een half uur waarna we weer een mooi uitzicht hadden en uiteraard Jezus van dichtbij bewonderd. ‘s Avonds getest of de bar in het hostel inderdaad wel zo leuk was als gehoopt en dit viel niet tegen :). Het was ook nog eens salsa night, dus hebben we na ruim 2.5 maand eindelijk onze eerste salsales gehad. Soepel als wij in de heupjes zijn, was dit natuurlijk geen enkel probleem voor ons…

Kerst is behoorlijk groot in Zuid-Amerika, alleen het grootste verschil met Nederland is dat zij kerst vooral op de 24e vieren, afgezien van het temperatuur verschil dan:). In Cusco is kerst misschien nog wel eens extra groot aangezien er een grote markt is waar massaal allerlei families uit de omringende bergdorpen op af komen. Het was dan ook één groot gekkenhuis op straat en op de markt was het zo druk dat je niet eens rustig kon bekijken wat er verkocht werd. Daarnaast zitten er veel arme families op straat in de hoop iets te krijgen in de zin van eten of speelgoed. Het was onmenselijk om te zien hoe deze mensen de hele dag in de viezigheid op straat zaten te hopen op iets. Kindjes lagen over elkaar heen te slapen of zaten zich te vervelen omdat ze de hele dag op een plek moesten blijven bij de familie. Wij hadden helaas niets bij ons en vonden gelukkig een kraampje met speelgoed waar we wat stuiterballen gekocht hebben. Ondanks dat sommige kindjes geen idee hadden wat ze er mee moesten, waren ze soms al dolblij van het idee dat ze iets kregen. Dit gaf ons ondanks de schrijnende vertoning van al deze mensen op de grond toch nog een beetje een goed kerstgevoel.

Na 8 jaar was dit eindelijk onze eerste kerst samen en ondanks het dubbele gevoel door alle armoede op straat besloten we dit wel op een speciale manier te vieren. We zijn in een wat luxer restaurant ‘Peruvian steakhouse Uchu’ gaan eten en dit was achteraf een top keuze! Voor het eerst in Zuid-Amerika een restaurant dat echt mooi aangekleed was, waar je naar Nederlandse standaard bediend werd en waar het eten echt heerlijk was. Het eten werd op een heet grillplaatje geserveerd en je kon je vlees daardoor zo ver laten garen als je wilde. Door had een varkenssteak, de special van de dag, en Sam had de loco carnes. Drie verschillende steaks van alpaca-, rund- en lamsvlees. Alpaca had nog niet eerder op ons bord gelegen, maar was heerlijk. Misschien lag dit ook wel deels aan het restaurant, maar Sam zou een volgende keer geen nee zeggen tegen een lekker stukje wol. Dit alles werd bijgestaan door een lekker rood wijntje uit Mendoza, Argentinië. Wat zeker iets belooft voor de komende wijntjes die wij in Argentinië zullen nuttigen. De avond wederom afgesloten in de bar van het hostel waar mede door een DJ de voetjes nogmaals van de vloer gingen.

In de tussentijd in Cusco hebben wij onze trip naar Machu Picchu geboekt. Het wordt een vijf-daagse Inca Jungle trek waar wij morgen aan zullen beginnen. De 29e zullen wij dan boven bij Machu Picchu aankomen, waar we ook nog een extra kaartje voor de berg Machu Picchu gekocht hebben. Dit is nog eens een twee uur durende klim vanaf Machu Picchu waarvandaan het uitzicht nog mooier zou moeten zijn!

Wij wensen iedereen hele fijne kerstdagen toe en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Mede door wat kerstwensen hopen we ons reactie record van 14 te overtreffen, omdat we het nog altijd erg leuk vinden om jullie reacties te lezen.

Liefs Sam&Door

ps: het is onmogelijk om het kort te houden,sorry!

• 25 December 2014 - 19:22

Rianne:

Super leuk om weer te lezen! :)
    Veel plezier met de tocht naar machu Picchu !
    XXX

• 25 December 2014 - 19:50

Maarten:

Tussen alle kerstgangen door jullie heerlijke verhaal gelezen. Wow wat een boekwerk weer. maar wat gaaf om allemaal te lezen. Geniet heerlijk van elkaar en van de kerst met zn tweeën. Eindelijk:) Een hele dikke knuf van de kersttafel in de Diezestraat. Xx

• 25 December 2014 - 22:24

Eefje:

Fijne Kerst Sam en Door ❤️

• 26 December 2014 - 10:39

Jacob En Yvonne:

Hoi SamenDoor,

Fantastisch!!!
    Dat is in één woord hoe wij jullie ervaringen vinden.

Geweldig!!!
    Dat is in één woord hoe wij jullie verslagen waarderen.

Super!!!
    Dat is in één woord wat jullie allemaal meemaken.

Groots!!!
    Dat is in één woord dat jullie dit allemaal mee mogen maken.

Spannend!!!
    Dat is in een woord hoe jullie dit allemaal durven.

Liefdevol!!!
    Hoe jullie het samen doen, ga zo samendoor.

Fijne kerstdagen in Peru, en jullie zijn in onze harten.
    Yvonne en Jacob

• 26 December 2014 - 10:46

Hans:

beste Door en Sam, wat moet "het Kerstgevoel" nu bij jullie een andere invulling hebben gekregen. Hele andere indrukken dan die wij hier in Europa opdoen, met alle Kerstversieringen, onze Kerstmuziek en -diensten, Serious Request en nu weer de top2000, alsof deze laatste iets met Kerst maken hebben....... Het zijn weer mooie verhalen die we van en over jullie mogen lezen (behalve natuurlijke het k(n)otsgekke verhaal in de bus)

• 26 December 2014 - 10:55

Hans:

ik snap het niet, ik had veel meer geschreven dan hier nu boven staat...... Nog maar eens proberen.... Gisteren zijn we bij Josette en Erwin geweest (ze waren de Kerstnachtdienst bij ons in de kerk, waar mama moest zingen, hartstikke fijn!). Ook Kees en Ingrid waren er. We hebben lekker zitten kletsen oa over "Henkie" natuurlijk, spelletjes gedaan en daarna heerlijk gegeten met z'n zessen. Heerlijk gourmet. Vandaag komen de Baxen bij ons, maar we gaan eerst nog even lekker wandelen, het is prachtig weer nu. Geniet van jullie tocht de komende dagen. We zijn benieuwd naar julli verhalen en foto's. Doe voorzichtig en wensen jullie nog een fijne Kerst SAMEN! Liefs XXX

• 26 December 2014 - 17:11

Tante Martha:

Lieve Sam en Door,
    Caroline en Jos zijn hier geweest en hebben me weer voorgedaan hoe ik jullie verhalen kan lezen ( het bleek dat jullie verslagen in de Junkmail stond, daar kijk ik natuurlijk niet in !).
    We hebben gisteravond uitgebreid getafeld met door Caroline bereide gerechten en dat was heel gezellig en lekker. Nu heb ik alles achter elkaar gelezen van de laatste maand en benijd jullie om alles wat jullie ervaren kunnen en de manier waarop jullie er samen van genieten. Dat heeft niets met jaloezie te maken hoor, we krijgen gewoon onze privé-lonely-planet voorgeschoteld en dat is vele malen leuker dan de voorgedrukte
    Ik ben heel benieuwd naar jullie belevenis van de Machu Pichu, want mijn vriendin die nu nog in Australië zit is daar met haar man ook geweest en was diep onder de indruk, maar ik wil jullie niet beïnvloeden.
    Geniet van alles in deze bijzondere wereld.
    Hartelijke groeten van tante Martha.

• 26 December 2014 - 18:09

Elise :

Na een heerlijke wandeling naar de steineralm weer terug naar ons huis op de berg. Vandaag een bak sneeuw en dan is het weer genieten. Dat jullie kerst hebben aan de andere kant van de wereld is haast niet voor te stellen. Weer ontzettend genoten van alles wat jullie meemaken. Nu de machu pichu, wat spannend. Lieve sam en door, ik kijk weer uit naar jullie verhalen en wens jullie alvast een heel gelukkig en gezond 2015!
    Xx Elise

• 27 December 2014 - 13:27

Anneleen:

GEWELDIG, ik val beslist in herhalingen want het is echt top wat jullie doen en beleven, maar vooral de manier waarop jullie genieten. Heel leuk om te lezen. Het mooiste uit dit verslag is toch wel dat jullie nu samen kerstfeest hebben gevierd en daarbij ook nog eens de kerstgedachte in praktijk hebben gebracht, hoe moeilijk dat ook was. Hier was iedereen in onze omgeving in de dagen voor kerst in de ban van Serious Request. Iedereen is er wel een keer naar toe geweest om het mee te beleven op de Grote Markt in Haarlem. Wij zelf dus ook, samen met wat vrienden. Een van onze vrienden zit in de Tata Steel roeiclub en die hebben 48 uur rondjes Haarlem geroeid over het Spaarne en door de grachten. Dat betekende per ploeg 2 x 12 uur roeien = geen pretje kan ik je zeggen. Die vriend moest beide keren van 12 uur 's nachts tot 12 uur 's morgens. Het laatst rondje heeft Ronald met nog 2 anderen mee geroeid. Dat was voor hen al genoeg om dagenlang spierpijn te hebben :-). Maar met elkaar heeft de roeiclub ruim 7000,00 euro opgehaald. De sfeer in Haarlem was erg gezellig en uiteindelijk is het nieuwe recordbedrag van 12,3 miljoen opgehaald voor meisjes en vrouwen die seksueel misbruikt zijn/worden in conflictgebieden.
    De kerstdagen hebben we in gezellige familiesfeer doorgebracht, beide dagen bij ons thuis, rond de tafels met hapjes en drankjes en heel veel lol met het spel 30 seconds. Hilarisch. Natuurlijk de kerstnachtdienst met mooie muziek en de kinderkerstmorgendienst door Carlein en Tjaltje beleefd. Vandaag prutdag: alleen maar regen en natte sneeuw. Het zuiden van het land ligt ingesneeuwd, dus daarom het plan om naar Den Haag te gaan vandaag maar uitgesteld naar morgen. Dan zal het een stuk beter worden, zeggen ze....
    Jongelui, geniet vooral verder. Ik ben heel benieuwd naar de belevenissen van, op, rond, bij de Machu Pichu (goed geschreven?). Wees voorzichtig en een bijzonder leuk oud- en nieuwjaarsfeest gewenst.

• 27 December 2014 - 13:31

Anneleen:

Mijn stuk telt wel voor twee he..... is lekker lang en anders kom je misschien niet aan het record van >14 :-)

• 27 December 2014 - 18:21

Carlein:

Jullie maken ons lekker met kots en lekker vlees.... ik twijfel nog even waar ik voor zal gaan...
    wat een contrasten he....een luxe restaurant en armoede op straat. Heftig op z'n tijd, maar het ultieme gevoel van reizen. En jullie hebben je steentje met de stuiterballen bijgedragen. Op dit moment zijn jullie met de trektocht bezig. Ben erg benieuwd hoe jullie hebt hebben ervaren. Wat zijn de plannen met oud en nieuw?
    In huize Redeker was Kerst erg gezellig, hilarisch en lekker. Met oud en nieuw ga ik lekker swingen in de toneelschuur op 80's 90's muziek. En ondertussen geniet ik ook nog van de kerstvakantie. (zennnnnnn) Serious Request was erg leuk. ben 4x gegaan haha. Een erg leuke sfeer in mijn favo stad.
    Zodra het 1 januari is vliegt de tijd voor jullie denk ik wel. Maar....nog lang niet getreurd: Nog genoeg avonturen te gaan. En bij thuiskomst al snel een lief klein neefje. Dat vooruitzicht is ook heel wat waard lijkt me.

Nu voorlopig nog genieten daar. Ik blijf jullie volgen, al duurt het soms wat lang voordat ik aan lezen en reageren toe kom.

xxxxx

• 30 December 2014 - 10:57

Ronald Redeker:

Sam en Door,

Zo nu even tijd om jullie verslag te lezen. Het is nu 30 december 2014.

Nog een dag en dan is het jaar 2014 voorbij.

De Redekers hebben al genoeg gereageerd op het weer indrukwekkende reisverslag. De foto's zijn weer bijzonder.

Rest mij als eerste jullie een zeer goed gelukkig oud jaar toe wensen en tot volgend jaar.

Feliz ano nuevo

Ronald

• 30 December 2014 - 16:34

Josette:

Lieve Sam en Door,

in plaats van een uitgebreide reactie op deze pagina, heb ik jullie gemaild. Niet altijd iedereen hoeft alles te lezen ;) Al zijn jullie verhalen om te smullen! Geniet samen lekker van oud&nieuw!

Dikke kuss xxx