Van het grote Bogota naar het kleine Salento - Reisverslag uit Salento, Colombia van SamenDoor - WaarBenJij.nu Van het grote Bogota naar het kleine Salento - Reisverslag uit Salento, Colombia van SamenDoor - WaarBenJij.nu

Van het grote Bogota naar het kleine Salento

Door: Samendoor

Blijf op de hoogte en volg SamenDoor

23 Oktober 2014 | Colombia, Salento

Vrijdag 17 oktober hebben we Santa Marta verlaten en zijn we naar Bogota gevlogen. Bogota is de hoofdstad van Colombia en heeft een ruime 8 miljoen inwoners. De stad ligt op een ruime 2600 m en dat was al goed te merken. Een goede oefening voor Quito en Cusco straks! Op zaterdag hebben we ons aangesloten bij een stadswandeling. De gids leidde ons rond door het oude historische centrum, La Candalaria. Als grote kunstliefhebbers waren we erg blij dat elk theater en museum uitgebreid werd bezocht. Het was te merken dat de gids eigenlijk zelf gewoon een groot kunstliefhebber was en graag weer eens wat kunst wilde bekijken. Gelukkig heeft hij ook genoeg verteld over de geschiedenis en de politiek. Een erg leuke middag!

Zondagochtend besloten we naar de Mount Monserrate te gaan. Een hoge berg aan de rand van Bogota die een fantastisch uitzicht beloofde over de stad. Onze Australische huisgenoot bleek hetzelfde plan te hebben en zijn eerst volgende vraag was dan ook hoe WE naar de berg zouden gaan. De plannen voor die dag waren dus snel gemaakt. Wij gingen met onze nieuwe Australische vriend richting de berg. We zijn met een gondel omhoog gegaan, voor Sam toch een klein beetje een wintersportgevoel... Boven aangekomen was het uitzicht adembenemend! Wat een gigantische stad! Het was heel indrukwekkend om dit van grote hoogte te bewonderen. Op de top van de berg stond ook een kathedraal waar net een kerkdienst begon. De mensen in Colombia zijn heel erg gelovig en dit was goed te merken. Het ene kruisje na het andere werd geslagen en de kerk zat stampvol. Mooi om te zien! Na nog wat verwonderingen over de kraampjes en mensen zijn we aan de wandeling naar beneden begonnen. Een pittige afdaling, maar het uitzicht was top.

Maandag zijn we met lokale bussen naar Zipaquira geweest, een stadje buiten Bogota. Een hele onderneming want natuurlijk ging onze bus niet. Uiteindelijk is het gelukt om een andere bus te vinden en duurde het nog ruim een uur om de stad uit te komen. In Zipaquira hebben we een zoutkathedraal bezocht. Eigenlijk was het een hele grote grot waar veel kruizen in waren gemaakt en af en toe wat zout te zien was. Een grote zaal was wel omgebouwd tot kathedraal, erg mooi om te zien. Helaas was onze rondleiding in het Spaans. Dus veel hebben we niet meegekregen, alleen aan de manier van vertellen was te merken dat de gids de tekst opdreunde. Een bijzonder uitstapje!

Dinsdag hebben we nog een dag in de stad doorgebracht. We begonnen met een bezoek aan het historisch museum van de nationale politie. We werden rondgeleid door een jonge gids die een soort van Engels sprak. Gelukkig hebben we het belangrijkste meegekregen en zijn we een stukje wijzer geworden over de geschiedenis van Colombia. Een heel mooi museum met zelfs een aantal kledingstukken en spullen van Pablo Escobar. Na het museum zijn we door de drukke winkelstraten gelopen, wat een belevenis! Een grote chaos en ze willen je allemaal iets verkopen. En als ze je niets willen verkopen maken ze wel spontaan een foto van je met hun mobieltje. We zijn hier als twee blondjes een behoorlijke attractie. Natuurlijk moest er in een kroegje nog even Ajax worden gekeken. Een prima tijd in Bogota.

De volgende dag vroeg vertrokken met de bus naar Salento waar we nu zijn. Salento is een verademing vergeleken de drukte van Bogota. Het is hier rustig en prachtig! Overal om ons heen zijn Bergen en de mensen zijn onwijs vriendelijk. Ze laten je met rust en willen je niets verkopen alleen helpen. Vandaag zijn we naar een koffieplantage geweest van een kleine familie. Alles wordt daar nog met de hand gedaan en is organisch. De eigenaar van de plantage is Don Elias en is al 76. Hij werkt nog steeds erg hard op de steile bergen. Mooi om te zien hoe de mensen hier werken.

Morgen gaan we een lange trek doen door de Cocora Vallei. Hier schijnen de hoogste palmbomen ter wereld te groeien. We zijn benieuwd! En morgen is het natuurlijk groot feest want Sam wordt 24! Eens kijken of ze hier een feestje kunnen bouwen…

Groetjes,
Sam en Door

• 23 Oktober 2014 - 22:47

Ineke:

Geen saai leven zo he:)
    Morgen een heel gezellige dag en gefeliciteerd met Sams verjaardag!!

• 23 Oktober 2014 - 22:54

Hans:

Beste Sam en Dorianne, wat hebben jullie weer een mooi verhaal geschreven, dit keer iets bondiger, maar niet minder interessant. Jullie maken mooie dingen mee en het heerlijk om daarvan mee te laten genieten. Grappig trouwens dat je Bergen nog met een hoofdletter schrijft, toch nog wel een beetje heimwee zeker? ;-) Ik wens jullie morgen een hele fijne dag morgen en hoop dat jullie de verjaardag van Sam op een leuke manier met elkaar kunnen vieren. Sam alvast gefeliciteerd met je verjaardag, een bezoedeld manier om zo in Zuid-Amerika je verjaardag te kunnen vieren. Wij krijgen morgen Spike weer op bezoek, hij redt het dan toch maar weer om z'n 97 jaar de trip vanuit Engeland naar Nederland, Heiloo te maken. Zondag gaan we naar de veteranendag in die door de gemeente Heemskerk en Beverwijk in Heemskerk wordt georganiseerd. Mooi dat op deze manier ook nog een van de bevrijders van Beverwijk in 1945, wordt geëerd. Nogmaals jullie het allerbeste, liefs Hans XXX

• 23 Oktober 2014 - 23:41

Anneleen:

Opnieuw boeiend om te lezen. Heerlijk zoals jullie genieten van stad en berg en kerk en zout en koffie en de mensen die je ontmoet. Op naar morgen: sam, Van harte gefeliciteerd.Go party and have fun. Xxx Anneleen

• 24 Oktober 2014 - 00:05

Lonneke:

Het is hier nu 2 min over 12 dus Sam, een echte felicitatie vanuit Nederland. Heerlijk al dat reizen. Blijf genieten en ik zie uit naar jullie volgende avonturen x

• 24 Oktober 2014 - 06:35

Els:

hoi lieve luitjes!
    wat is het toch geweldig dat we door jullie verslagen en foto's mee kunnen leven! Jullie hebben al echt veel ondernomen deze eerste weken. Ik ben benieuwd hoe jullie de verjaardag van Sam gaan vieren....
    Het is wel gek om hem op twee tijdstippen te feliciteren, vannacht om 12 uur vanuit Nederland en om 7 uur weer omdat het dan bij jullie pas 12 uur is. Zo ben je lekker lang jarig:)
    Veel plezier samen en wij nemen hier wel een taartje!

• 24 Oktober 2014 - 09:50

Judith:

Heel erg leuk om te lezen allemaal, geniet!!!

• 24 Oktober 2014 - 10:31

Boukje:

Ha Door,
    het doet me deugd dat jullie zo cultureel bezig zijn :-))
    Wat maken jullie veel mee, hartstikke leuk om te lezen.
    Veel plezier weer!
    Groetjes, Boukje

• 24 Oktober 2014 - 12:25

Baukelien:

Heerlijk om met jullie mee te kunnen genieten. Prachtige foto's ook! Geniet!
    Hele fijne verjaardag voor vandaag. Liefs!

• 24 Oktober 2014 - 15:22

Aad Kemper:

Allereerst, Sam van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik ben net op tijd uit get ziekenhuis om Sam te feliciteren,

• 24 Oktober 2014 - 15:26

Aad Kemper:

Vervolg.
    Ik heb genoten van jullie reisverslag. Het is toch een hele ervaring in een ander land met andere cultuur. Blijf ervan genieten.
    Groetjes van mij met een dikke kus en knuffel voor Doreanne.

• 24 Oktober 2014 - 15:42

Elise:

Lieve Sam en Door,
    Wat heerlijk dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie van die fantastisch verschillende dingen meemaken. Pak alles wat je pakken kan, dan kan je heel lang nagenieten. Sam, 24 oktober; 24 jaar! Maak er een fijne verjaardag van op deze extra lange dag. Dat wordt dus extra lang genieten van je verjaardag.
    Leuk dat opa ook geschreven heeft. Hij is net terug uit het ziekenhuis en geniet erg van jullie verhalen. Ook hebben we al mooie verhalen gehoord over de gloednieuwe Carlitos. een mooi ventje, die jullie over een tijdje in Argentinië gaan ontmoeten.
    We hopen dat jullie weer prachtige ervaringen op gaan doen en dat jullie dat weer met ons gaan delen. Elke keer heerlijk om te lezen. Lief tweetal; geniet van alles en van elkaar.
    xx Elise

• 24 Oktober 2014 - 16:05

Yvonne:

Lieve Door en Sam, en.......hoe heeft Sam aijn verjaardag gevierd? Jullie hebben er vast wel een feestje van gemaakt. Jullie ondernemen veel en leren volgens mij nog meer. Echte Zuid Amerika kenners. De foto's zullen talrijk zijn. Fijn dat jullie zulke mooie vehalen met ons willen delen. Dikke knuffel. Yvonne

• 24 Oktober 2014 - 17:05

Lyanne En Marcel:

Hallo Dorianne en Sam, weer een leuk verslag van de belevenissen van de afgelopen dagen.
    Wij vinden het leuk om deze belevenissen van jullie te lezen. Langs deze weg feliciteren wij Sam met
    zijn verjaardag en Dorianne met je vriend Sam. Heel veel plezier vandaag en hopelijk hebben jullie nog
    een feestje kunnen vieren. Groeten Lyanne en Marcel

• 24 Oktober 2014 - 23:19

SamenDoor :

Bedankt voor jullie lieve en leuke reacties! En ook voor de interesse in onze belevenissen :) en ook nog voor alle felicitaties!

• 25 Oktober 2014 - 14:11

Ronald:

8 miljoen inwoners in Bogota. IJmuiden heeft er iets minder (67294) en Heiloo nog wat minder (22620). De gegevens zijn van mei 2014. Ben ik blij om in een klein dorpje te wonen.

Ps. Sam oppassen man!!

Don Elias heeft een snor en ziet er zeer goed uit. Dorianne heeft een extra stralende lach. Een snor zou je ook geweldig kunnen staan. Gratis tip

Mooi verhaal weer mensen. Ga zo door

Ronald

• 29 Oktober 2014 - 07:20

Josette:

Dag schatjes!

Heb jullie verhaal natuurlijk allang gelezen, maar nog geen tijd gehad voor een berichtje. Net een appje van jullie gehad dat jullie in Ecuador zijn aangekomen. Nu word ik helemaal jaloers natuurlijk. Het is zó'n fantastisch en prachtig land! Gister het fotoboek maar weer eens bekeken, en dan te bedenken dat jullie dat de komende weken ook allemaal gaan zien en doen, wauw!! Met Dikkie Dik (bedankt voor de bijnaam Door) gaat alles prima, ook jullie kleine neefje groeit super goed. De verloskundige was erg tevreden gister. Nou we Skypen vast binnenkort weer, dan kunnen jullie zien waarom ik een nieuwe winterjas heb besteld... De oude krijg ik niet meer dicht...

Dikke dikke dikke kuss, Joset xxx

• 03 November 2014 - 20:46

Sofie:

Lieve Sam en Door,

Nog steeds een raadsel waarom ik geen berichtjes ontvang als jullie een nieuw bericht hebben geplaatst. Inmiddels heb ik alle verhalen gelezen en krijg ik ook weer de reiskriebels!
    Heel veel plezier in de Jungle!

xx Sofie